Så här såg bryggeriet Poppels ”jobbannons” ut, som publicerades bland annat på Facebook och Instagram den förste april...

1.500 sökte jobb som öltestare – men det var ett aprilskämt!

6 april, 2021ANNONS

Många företag passade på att traditionellt skämta till det på 1 april. Här är några av 2021 års bästa aprilskämt med anknytning till förpackningar!

Ett bra aprilskämt kännetecknas ju av att det lyckas narra många, men utan att orsaka ilska eller bestörtning. Packnews toppbetyg för bästa aprilskämt går därför oförbehållsamt till ölbryggeriet Poppels, som annonserade att man sökte professionella ölprovare till sina produkter…

När Poppels ”arbetsannons” publicerades den 1 april var reaktionen omedelbar och stor: Hundra ansökningar i timmen kom in och under dagen sökte sammanlagt 1.500 hugade personer det attraktiva jobbet!

Enligt Poppels annons sökte man personer, som
* har druckit en stor variation av öl i livet och har pricksäkra smaklökar
* älskar och dricker alla typer av öl
* är en åsiktsstark person med stor karaktär

I annonsen fanns också en ansökningsblankett och när de sökande fyllde i den och klickade på ”skicka in”, så fick de upp ett meddelande som informerade om att det hela var ett aprilskämt samt en önskan om glad påsk…

”Det är kanske inte så vanligt att folk blir narrade nu för tiden, men många fattade inte att det var ett aprilskämt, när de först läste annonsen. Vi hade till och med egen personal, som undrade vad det där var för ett jobb!”, berättar Poppels marknadschef Magnus Pettersson.

Många kommenterade också – på fullaste allvar – Poppels ”jobbannons” på sociala medier. Någon undrade om man kunde jobba hemifrån i pandemitider, någon ville ha jobbet på deltid, fredag och lördag mellan kl 20 och 23, och en sökande menade att han redan var ölprovare för Poppels produkter och ville ha lönen retroaktivt…

Men det var inte bara Poppels, som narrades kring öl denna 1 april. Även de stora bryggerijättarna Carlsberg och Spendrups hakade på trenden – och både två faktiskt med samma typ av skämt, nämligen kapslar med öl, som skulle placeras i en kaffemaskin och producera en rejäl dos välsmakande öl!

Carlsberg kallade sin ”ölkapsel” för Morning Brew och den sades innehålla en utsökt och alkoholfri lager i ett nytt, banbrytande kapselformat. Med ”innovationen” skulle man kunna brygga öl i sin egen kaffekapselmaskin, lika snabbt och enkelt som man brygger en kopp kaffe: ”Häll på vatten i kaffemaskinen, lägg in en Morning Brew-kapsel och tryck på knappen!”. Kapseln sades dessutom innehålla ett speciellt filter, som skulle göra att ölen blev perfekt kyld och fick en lika perfekt skumkrona…

Men, tyvärr, Carlsbergs Morning Brew-kapsel var ett aprilskämt, precis som Spendrups liknande kapsel för ölet Norrlands Guld, som också kunde producera ett kylt, alkoholfritt öl i kaffemaskinen med endast ett knapptryck…

Kända kafferosteriet Löfbergs hakade på dryckestrenden och lanserade 1 april en revolutionerande bag-in-box-lösning, som sades producerar perfekt varmt kaffe. Enligt ett pressmeddelande från Löfbergs skulle bag-in-box-lösningen revolutionera livet för alla friluftsälskare och innebära slutet för alla kaffetermosar…

I pressreleasen framhöll Löfbergs att man hållit på med utvecklingsarbetet av bag-in-boxen i exakt ett år och att den stora utmaningen varit att ta fram en lösning, som gör att kaffet håller rätt temperatur. Men det hade man fixat genom att använda en ampull, som värmer upp kaffet till 94° direkt i förpackningen. Sedan skulle det bara vara att skruva på den medföljande kranen och börja njuta… Men även denna dryckesnyhet var alltså ett aprilskämt!

Säkert roade dessa öl- och kaffebaserade skämt de, som tog del av dem, men några kände säkert ändå lite förtret över att de var just aprilskämt och inte verkliga produktnyheter…

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!