100 % återvunnen aluminium i tuberna med Kavlis majonnäs

PUBLICERAD: 18 november 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Nu är det 100 procent återvunnen aluminium i Kavlis tuber med majonnäs. (Bild Kavli. Bilden är ett montage)|Cecilia Anjou är varumärkeschef på Kavli. (Bild fr LinkedIn)

Tuberna till Kavlis majonnäs består nu till 100 procent av återvunnen aluminium, vilket ger en energibesparing på 95 procent och en CO2-besparing på 80 procent.

Den tub, som Kavli har haft fram tills nu, har varit tillverkad av jungfrulig aluminium och att utvinna ny aluminium är som bekant mycket energikrävande. Genom att använda aluminium, som återvunnits från insamlade förpackningar, etc., sparar man alltså 95 procent energi och minskar CO2-belastningen med 80 procent.

Aluminiumet i Kavlis nya majonnästuber kommer till 95 procent från insamlade och återvunna metallförpackningar från hushållen, medan resterande fem procent kommer från industriavfall.

Cecilia Anjou är varumärkeschef på Kavli. (Bild fr LinkedIn)

”Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla våra förpackningar och hållbarhet är ett viktigt fokusområde i denna utveckling. Budskapet ´100% återvunnen aluminium´ kommer att kommuniceras på tuberna som nu har börjat rulla ut i butik”, berättar Cecilia Anjou, Brand Manager på Kavli.

Kavli skriver i ett pressmeddelande att målsättningar för förpackningar är att de till år 2030 ska vara till 100 procent materialåtervinningsbara för Kavlis egna varumärken och minst 70 procent av förpackningarna ska vara av återvunnet förpackningsmaterial.

”Initiativet med återvunnen aluminium i våra tuber är ett viktigt steg för att nå målsättningen 70 procent återvunnet förpackningsmaterial”, säger Cecilia Anjou.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tufft för många varumärkesägare att nå hållbarhetsmålen tidsmässigt

År 2025 kan bli ett besvärligt år för många varumärkesägare. Det är året som ofta satts som ett målår för att nå hållbarhetsmål, inte minst vad gäller förpackningsmaterial och då inte minst vad gäller plast.
varumarken-agande-rad--ron-1200-px

En glasklar affär när AGP köper SGÅ

Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe), en verksamhetsdel av Ardagh Group, meddelar att man har kommit överens om att köpa Svensk Glasåtervinning (SGÅ).
Glasåtervinningx

Sju designråd som kan öka plaståtervinningen

Det pratas mycket om behovet av ökad återvinning av plastprodukter, till exempel förpackningar, och om svårigheterna med det. Ett sätt att underlätta är att återvinningen är att designa rätt. IVL Svenska Miljöinstitutet listar nu sju åtgärder som kan sättas in i designstadiet.
amelie-mourichon-wusOJ-2uY6w-unsplashx

Martin Schmetzer – från graffiti till lettering

Vår systersite Cap&Design har träffat Martin Schmetzer, en grafiker som älskar att designa förpackningar och etiketter.
top-1x