Änglamarks färska örter säljs nu i pappersbaserade förpackningar. (Bild Coop)

180 ton plast per år sparas med Coops nya örtförpackningar

5 maj, 2020

Coop tar bort cirka 180 ton plast per år genom att byta ut förpackningarna till sitt sortiment av krukodlade örter under egna varumärket Änglamark.

Tillsammans med odlaren Spisa har Coop tagit fram den nya plastbantade lösningen för färska örter. Det innebär att plasten är helt förnybar i både odling och slutprodukt. Förpackningen ska sorteras som pappersförpackning.

Till dessa örter har 99 procent mindre plast använts jämfört med färska örter i plastkruka. Örterna odlas utan kruka, i torvjord som hålls samman av ett växtbaserat omtag. De färska örterna packas sedan i en förpackning, som är gjord av papper med en tunn skyddsbarriär av plast med förnybart ursprung.

”Vi på Coop jobbar väldigt nära våra producenter och leverantörer för att välja ut de produkter, som tar bäst hänsyn till hållbarhet i alla led, men som också innebär matglädje för våra kunder”, säger Nichlas Olofsson, chef för Inköp & kategori på Coop.

Det är tre olika delar av förpackningen som byts ut. Plastkrukorna ersätts med en växtfiberbaserad lösning, plastbrättet, som örterna distribueras i, ersätts med ett likadant i papp och plastpåsen, som örten säljs i, är gjord av papper med en tunn skyddsbarriär av plast med förnybart ursprung.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!