50 truckar och 30.000 pallar i Santa Marias nya storlager

PUBLICERAD: 2 mars 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Jaana Tuominen och Johan Sundelin (t.v.) tog hjälp av en rejäl häcksax|när de klippte det röda bandet… (Bild: Nicklas Holmberg)

Livsmedelsföretaget Santa Maria, som är en del av finska Paulig Group, har invigt sitt nya distributionscenter i Kungsbacka. Från centret skickas kryddor, Tex Mex-produkter, asiatiska och indiska koncept, BBQ– och Street Food-produkter, mm. till hela Europa.
Det nya lagret är 33.000 kvadratmeter stort, vilket motsvarar sex fotbollsplaner, och det har kostat 350 miljoner kronor att uppföra.

Det var under traditionsenlig pompa och ståt som Santa Marias stora lagerlokal på Kraftvägen i Kungsbacka invigdes. Gästerna bjöds på guidad tur, bubbel och smakprover från Santa Marias nylanserade Street Food-sortiment. Koncernchef Jaana Tuominen höll tal och klippte – med hjälp av en rejäl häcksax! – tillsammans med Johan Sundelin, chef för koncernens World Foods & Flavouring-division, det röda bandet, som satts upp mellan två av de 50 truckar, som trafikerar lagret.

Bland gästerna återfanns grannar, kunder, leverantörer, kommunrepresentanter och press. Men i centrum för hyllningarna stod 60 av Santa Marias medarbetare, som har lagret som arbetsplats och som har slitit hårt för att få till stånd en lyckad inflytt.

”Det här har varit ett långt och tufft projekt. Vi har renoverat, byggt nytt, flyttat ut från tre gamla lagerlokaler och in här. Samtidigt har medarbetarna haft uppgiften att sköta ´usiness as usual´. De är väl värda att hyllas idag och jag vill tacka dem för deras stora engagemang och lösningsorienterade sätt att ta sig an alla utmaningar”, sade Johan Sundelin. 

Att valet av distributionscentrets placering föll på Kungsbacka är naturligt, menar Johan Sundelin. Redan tidigare fanns här tre lager för Santa Marias färdigprodukter. Men med tiden växte Santa Maria ur lagerlokalerna; svenskarnas aldrig sinande taco-konsumtion krävde större ytor. Nu har man samlat allt under ett tak, med plats för 30.000 pallar.

”Kungsbacka ligger geografiskt fördelaktigt placerat för vår verksamhet och vi upplever samarbetet med både kommunen och näringslivsrepresentanter här som mycket gott. Det känns roligt att kunna visa att vi satsar långsiktigt och tryggar arbetstillfällen i kommunen även fortsättningsvis”, betonade Johan Sundelin.

Om- och tillbyggnaden av Santa Marias nya distributionscenter inleddes i november 2015. Då hade fastigheten stått tom i några år, efter att Elanders flyttat ut. Ett år senare hade projektet resulterat i 12.000 kvadratmeters nybyggnation och en renoverad lageryta på cirka 21.000 kvadratmeter. Då hade 1.000 pålar satts i marken och tre miljoner liter betong blandats. Byggtiden blev elva månader och totalkostnaden 350 miljoner kronor.
I januari i år var allt klart och då kunde också alla utleveranser till kund göras från det nu officiellt invigda distributionscentret.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx