6 svenska vinster i Pentawards - USA-vodka tog hem ”diamanten”

PUBLICERAD: 28 september 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Högsta utmärkelsen – ”Diamond – Best of Show” – gick till den här flaskan för USA-vodkan Air Co.

En vodkaflaska som kan förvandlas till en vattenflaska, en vas eller en ljusstake, när den är tömd, vann toppvinsten ”Diamond – Best of Show” i årets upplaga av den globala förpackningsdesigntävlingen Pentawards. Sex svenska bidrag belönades med guld, silver och brons.

Vodkaflaskan från USA-baserade Air Co belönades av en enhällig jury med toppriset för sin minimalistiska design, som förenar lyx med hållbarhet. Flaskan, som betecknas som framåtblickande, modern och transformativ, är både återanvändbar och till 100 procent hållbar. Flaskan är försluten med glaspropp, som för tankarna till gamla tiders apoteksflaskor.

Air Co-flaskans etikett är placerad i flaskans nederdel, vilket gör att själva produkten – vodkan – är det första som möter konsumentens öga. Etiketten är enkel och giftfri och kan enkelt tas bort så att den tömda flaskan kan få fler liv – som vattenflaska, blomvas eller ljusstake.

”Vi pratar om framtidens hållbara lyx – och det är det här”, kommenterade Pentawards-juryns ordförande Clem Halpin valet av Air Co till diamantvinnare.

Förutom toppriset ” Diamond – Best of Show” delades ett flertal priser ut i olika kategorier, vilka belönades med allt från ”Platinum” till guld-, silver- och bronsutmärkelser. Inga svenska bidrag vann den högsta kategoriutmärkelsen ”Platinum”, men däremot belönades sex bidrag, designade av svenska byråer och designers, med guld, silver och brons i olika kategorier.

Guld i kategorin ”Distributors’/Retailers’ own brands/Private labels” togs hem av Silver (!), för en förpackning till hörlurstillverkaren Ample. Stockholmsbaserade designbyrån Silver har flera gånger tidigare belönats i Pentawards.

Guld vann också likaledes Stockholmsbaserade Pond Design för sin utformning av flaskor för Swedish Tonic. Pond fick sin utmärkelse i kategorin ”Beverages, Ciders and low-alcohol drinks”.

De båda byråerna vann också var sitt silver: Pond i parfymkategorin för förpackningsdesignen till doftljus från Nokult och Silver för designen till livsmedelsförpackningar för bageri- och delikatessföretaget ”Oh My Good!” i Huddinge.

En silverutmärkelse i kategorin ”Other markets” blev det också till Duni Groups inhouse-avdelning, som designat en serie ekologiska färdigmatsförpackningar och i kategorin ”Beverages” tog byrån Drama Queen hem ett brons för sin design till den ”återvunna” vodkaflaskan ”Absolut Comeback”.

Förutom alla utmärkelser – platina, gud, silver och brons – i sedvanliga kategorier och underkategorier delades det även ut specialpriser till ”Bästa nykomling”, ”Årets designbyrå”, Årets designer” och ”NXT-GEN – bästa designstudent”.

Årets upplaga av Pentawards var den 14:e i ordningen. Mer än 2.000 bidrag från 60 länder och fem kontinenter hade anmälts till tävlingen och mer än 400 av dessa belönades med priser av olika valörer. Flest utmärkelser gick till bidrag från Storbritannien, Spanien, Ryssland och Kina.

På grund av viruspandemin blev årets prisutdelning en virtuell galatillställning, som sändes live från London den 24 september.

Samtliga vinnare i 2020 års Pentawards finns redovisade med bild och info HÄR!

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Krönika: Har vi glömt bort konsumenten?

Har vi glömt bort konsumenten? Den frågan ställer Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent, i en krönika i samband med att organisationen publicerar sin Skräprapport 2024.
Johanna Ragnvartz

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1977

Världens första konservburk i plast! Så sa Åkerlund&Rausing om sin nya laminatburk Letpak vid introduktionen år 1977.
Letpak

Fläskar på med färg, typografi och illustrationer för vegansk bacon

Det franska start-up företaget La Vie strävar efter att erbjuda den bästa växtbaserade baconen på marknaden. Med hjälp av typografi, färg och illustrationer har byrån Everland mejslat fram en identitet.
LaVie_case_overviewx

Lush satsar på POP

Nyligen berättade vi om Treforms framgångsrika tester med Prevented Ocean Plastic, nu går det brittiska kosmetikaföretaget Lush ett steg längre och startar kommersiell användning av materialet.
lush