Adidas lanserar förpackningar med ”lenticular-tryck” till sin sko- och klädkollektion ”The Pack” (Bild Adidas)

Nytt förpackningskoncept som ger dig en animerad upplevelse

31 mars, 2020

Sportsko- och klädmärket Adidas har lanserat ett nytt förpackningskoncept till produkter i sin kollektion ”The Pack”. Med hjälp av så kallat ”lenticular-tryck”- som inte ska förväxlas med hologram – får man en rörlig och ”vibrerande” ljusupplevelse, när förpackningen öppnas eller förslutes.

Tekniken med lenticular-tryck, ibland även kallat ”lins-tryck”, är inte ny, men har tidigare knappast använts till förpackningar. Tekniken är en form av tredimensionellt tryck, som kräver en tryckpress, som kan trycka med ytterst fina toleranser och med en hög rastertäthet.

Med tekniken kan man uppnå en rörlighet – dvs ett skifte mellan två eller flera bilder – genom att det tryckta materialet vinklas på olika sätt, eller genom att man exempelvis drar ut en inre låda ur ett yttre ”skal”, typ som en skolåda.

De nya Adidas-förpackningarna är utvecklade i USA av design- och varumärkesbyrån Hovers Over Water och de kommer enligt uppgift att lanseras globalt. Förpackningarna kommer att marknadsföras i samarbete med basebollspelaren Alex Bregman från MLB och ishockeyspelaren PK Subban från NHL.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!