Bild: ThinFilm

Är ingen intresserad?

6 oktober, 2016ANNONS

Framtiden är onekligen spännande för förpackningsindustrin och dess kunder, det finns mycket att se fram emot. Förpackningarna kommer att bli mycket mer aktiva på alla möjliga sätt, via nanoteknik, digitaltryck, nya material och varför inte tryckt elektronik.

I dagarna invigdes Swedish Research Laboratory for Printed Electronics i Norrköping och Sverige kan nu stoltsera med en av de mest avancerade produktionsanläggningarna i världen. Nya möjligheter öppnas vilket inte minst framgick av de presentationer som var en del av invigningen.
Mycket av det som testas gentemot förpackningsindustrin är ganska banala saker som till exempel förpackningar som lyser när man öppnar dem, eller som kan kommunicera med en mobiltelefon, men det gavs glädjande nog även exempel på lösningar som tar steget förbi de mer kommersiella applikationerna. Smarta etiketter som kan användas in sjukvården är bara ett exempel. Den generella utvecklingen för tryckt elektronik håller också på att ta steget in i människan, till exempel för att kunna bromsa neurologiska sjukdomar, och inte ens växtriket klarar sig undan, professor Magnus Bergström gav exempel på hur våra växter, till exempel blommor, kan bli solpaneler som alstrar energi. Be mig inte förklara hur det går till, men faktum är att det verkar vara möjligt redan nu att skapa displayliknande egenskaper i bladen på växter. Ja, ja, snart är allt uppkopplat, det kanske kommer att handla om hela skogar!
Intresset från varumärkesägare är stort, det har jag berättat om tidigare. På en konferens i ämnet i Holland förra hösten formligen drällde det av sådana, och de flesta verkade imponerade över hur många möjligheter det finns när det kommer till förpackningar. Samtidigt var man bekymrade över alla möjligheter, vilket spår ska vi välja var en vanlig kommentar. Förmodligen krävs det att någon större aktör vågar satsa och har framgång med en lösning, då lär fler välja att haka på.
Å ena sidan ser vi här superintressanta utvecklingsmöjligheter, men det är högteknologiska lösningar. Går vi ner på lite mer jordnära nivå, på företag med smarta idéer, finns det en del att oroa sig över. Jag har ju två hattar, dels nord emballage, dels Packbridge, och i Packbridge har delar av organisationen under en period dammsugit inte långt ifrån etthundra olika inkubatorer och science parks i Sverige. Man har kontaktat dem per telefon för att få reda på vad man har för spännande start-up företag som har intresse av att knyta kontakter med förpackningsindustrin.
Resultatet är minst sagt oroande, det är knappt man har hittat något, och hos vissa inkubatorer har man knappt varit medveten om att förpackningsindustrin existerar. Här kan man så klart knyta an till min förra ledare där jag konstaterade att branschen behöver minska på revirtänket och bli mer synlig som en bransch. Vi tycker att vi har fått beviset på en osynlighet här och nu ser vi på om detta kan ligga till grund för en Packbridgeaktivitet i en nära framtid där vi tillsammans med industrin försöker hitta lösningar på hur vi ska öka intresset. Kom gärna med synpunkter. Så här kan vi inte ha det. Det är också ett bra ämne att diskutera med kollegor i samband med Top Packaging Summit by Packbridge i Malmö i oktober.

På Brobygrafiska i Sunne finns ett annat exempel på att förpackningsindustrin inte verkar vara välkänd och sedd som den intressanta industri det är. Skolan har startat en utbildning som heter Prepress- och trycktekniker förpackningsproduktion, en yrkeshögskoleutbildning där chanserna att få jobb efter avslutande studier får bedömas som goda. Tyvärr har man svårt att fylla alla platser, cirka en tredjedel fler elever behöver man ha. Kanske behövs även riktade insatser från industrin mot ungdomar, här handlar det trots allt om att se till att hålla branschen fortsatt på en hög teknisk nivå, och det gör man enklast genom att se till att ungdomarna söker sig hit.

Nu står vi inför en månad med två intressanta evenemang, Empack i Kista den 5 och 6 oktober och Top Packaging Summit by Packbridge den 18 och 19 oktober. Du har förmodligen inte råd att missa något av dem. Tidbrist är ingen ursäkt. Nya impulser och nya kontakter bygger en bättre framtid, att sitta vid sitt skrivbord och hoppas att allt ska fortsätta som vanligt är fel strategi. Med andra ord, jag utgår från att vi ses på bägge platserna.

About the author

Chefredaktör
bo@packnews.com

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!