Årets Blossa-flaska inspirerad av jazzkvarteren i New Orleans

PUBLICERAD: 22 september 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Flaskan till Blossa 22 har den traditionella Blossa-formen och en grafisk design som är inspirerad av New Orleans och jazz. (Bild Blossa)|Åsa Orsvärn är Chief Blender för Blossa. (Bild pressbild)

Årets Blossa-glögg är en smakmässig hyllning till New Orleans och den välkända flaskan har fått en design som är inspirerad av stadens jazzkvarter.

Flaskan för Blossas traditionella årsglögg har haft samma yttre form sedan 2003, medan däremot den grafiska designen för varje år utformats för att passa just det årets speciella Blossa-smak. 2022 års Blossa-glögg är sålunda en hyllning till jazzens huvudstad New Orleans i USA och till stadens nyansrika smältdegel av smaker, särskilt kring området French Quarter, och till stadens mest ikoniska drink, Hurricane.

Blossa-flaskans design är också inspirerad av jazz och New Orleans, där den djupt röda flaskfärgen anspelar på den rökighet som man hittar både i smaken av Blossa 22 och på gatorna i French Quarter. I designen hittar man många detaljer som flirtar med New Orleans, exempelvis färgerna lila och guld, som är de officiella färgerna för stadens stora karneval Mardi Gras. På flaskan finns även avbildat noter, instrument och andra detaljer som ska föra tankarna till jazzklubbar och rökiga barer…

Åsa Orsvärn är Chief Blender för Blossa. (Bild pressbild)

Smaken hos Blossa 22 New Orleans beskrivs som en blandning av rom, passionsfrukt, lime, jordgubbe, blåbär och chili plus klassiska glöggkryddor. Smaken är också inspirerad av lokala drinken Hurricane som tillkom 1940-talet och som förutom rom innehåller lime och fassionola, som är en typ av röd syrup gjord på olika frukter, bär och socker.

”I New Orleans finns en intressant blandning av influenser som vi fört samman i Blossa 22. Vi har smaksatt glöggen med Hurricane som huvudinspiration och även tagit fram vår egen version av fassionola, med passionsfrukt, jordgubbe och blåbär. Och inspirerade av matkulturen i New Orleans har vi dessutom tillsatt extrakt av chili och rökt paprika!”, berättar Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.

Blossa 22 New Orleans är en starkvinsglögg och finns i Systembolagets beställningssortiment från den 15 september. Den har en alkoholhalt på 15 volymprocent. Blossa-flaskans volym är 75 centiliter.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Bioplastproduktionen väntas växa med sjutton procent kommande fem år

En aktuell marknadsstudie förutspår en årlig tillväxt på 17 procent för biobaserade polymerer mellan år 2023 och år 2028.
csr

Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.
coke1

Så packar man ETT ägg effektivt

Så här i påsktider kan det vara äggstra aktuellt att visa en lösning på en smart äggförpackning. Den har utvecklats av Antalis Packaging i Storbritannien.
new-egg-box-and-packaging-awards-composition-900x600

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01