Exempel på hur engelsk text på en vinetikett ”översätts” till kinesiska ochj projiceras på etikettytan med hjälp av en smart telefon. (Bilden är ett montage. Originalbilder Third Aurora)

Australiskt företag lanserar en självöversättande vinetikett!

28 augusti, 2019

Det australiska tech-företaget Third Aurora har utvecklat en teknik, där texten på en vinetikett kan visas på ett flertal olika språk!

Bakom den smarta etiketten finns avancerades tekniker inom såväl AI (Artificial intelligence) som AR (Augmented Reality) och de i etiketten inbyggda översättningarna kan fås att framträda på etiketten och läsas med hjälp av en smart telefon.

Dave Chaffeys företag Third Aurora har utvecklat den självöversättande etiketten.

”Det här är en smart teknik som gör det möjligt för konsumenter att läsa vinetiketter skrivna på vilket språk som helst. Vi räknar med att rulla ut det här konceptet på vår plattform Winerytale i slutet av nästa år”, säger Third Auroras ägare, digitalspecialisten Dave Chaffey, som också uppger att mer än etthundra olika språk kan ”vävas in” i etiketten.

”Bakom kulisserna arbetar två tekniker: med hjälp av AI läses och tolkas innehållet i etiketten varefter AR-teknik projicerar den nya texten tillbaka på etiketten, precis framför dina ögon!”, berättar Dave Chaffey.

Innovationen betecknas som en ”självöversättande vinetikett”, men benämningen ”självöversättande” är en smula felaktigt, enligt Dave Chaffey.

”Etiketterna ändras i princip inte, utan översättningen projiceras till etiketten med hjälp av AR-teknik, som drivs av din smartphone”, förklarar han.

En stor exportmarknad för australiska viner med ”självöversättande” etiketter förväntas bli Kina. Den kinesiska vinmarknaden väntas fördubblas fram till år 2025 och göra Kina till världens andra största vinimportör.

Jerry Pettersson
About the author

Redaktör
jp.press@comhem.se

Relaterade artiklar