eazycover sluter tätt kring de flesta typer av kärl

”Badmössa” blev en ny typ av plastfilm för livsmedel!

26 februari, 2015ANNONS

eazycover™ är namnet på en innovativ och revolutionerande produkt, som tagits fram av utvecklingsbolaget eaz pac AB.
eazycover är ett plastöverdrag, tillverkat i livsmedelsgodkänd tunn och elastisk LDPE-film, som ska träs över kärl med livsmedel. eazycover, som finns i olika storlekar, hålls på plats genom ett band av naturgummi.

”Idén till eazycover är egentligen en vidareutveckling av badmössan och den föddes ur irritation över att det är så svårt att hantera vanlig plastfilm, som bara klibbar, klistrar och är en allmänt frustrerande produkt”, säger Hassan Moghaddam, VD på eaz pac till skane.com, som är en webbplats för skånska företagare, entreprenörer och investerare.

eazycover är tänkt att förenkla mat- och livsmedelshantering i storkök och hushåll genom att ersätta svårhanterlig plastfolie på rulle, aluminiumfolie eller lock. Den transparenta plasthättan sluter tätt kring alla typer av kärl, som förekommer i ett kök, som skålar, ugnsformar, uppläggningsfat, etc., och bevarar arom och smak. Den kan användas på såväl fyrkantiga som runda kärl.

Plastöverdraget håller för flera av- och påtagningar, det klarar temperaturer från frysning upp till 100° C samt kan användas i mikrovågsugn. eazycover är lukt- och smakfri, tillverkas utan tillsatser och återvinns som vanligt plastavfall.

eaz pac AB startades år 2007 och är ett utvecklings- och säljbolag, som inledningsvis är fokuserat på produktion och försäljning av produkten eazycover på den nordiska marknaden. Företaget har en tydlig miljöprofil och avsikten är att plastöverdraget eazycover i framtiden ska kunna tillverkas av helt nedbrytbar bioplast.

Företaget, som har säte och bolagsledning i Malmö och produktion i Holsbybrunn nära Vetlanda, har patentskyddat produkten eazycover i flera länder, bland annat Sverige, USA, Kina, Ryssland och Australien, och man tror att produkten kan bli mycket framgångsrik och omsätta miljardbelopp.

eazycovers VD Hassan Moghaddam säger i intervjun med skane.com att eftersom produkten eazycover inte har några kulturella barriärer kan den säljas över hela världen och han uppskattar den globala marknaden för restauranger, storkök och hushåll till 130 miljarder plasthättor om året. Enbart den nordiska privatmarknaden uppskattar han till 2,4 miljarder plastöverdrag om året.

I dag säljs eazycover dels via restaurang- och storköksgrossister, men också till privathushåll via svenska och danska butikskedjor, bland annat ICA.

 

 

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!