Den nya Philadelphia-förpackningen med återvunnen plast beräknas komma ut på hela den europeiska marknaden år 2022. (Bild Philadelphia)

Berry utvecklar ny förpackning till färskosten Philadelphia

5 juni, 2020

Plastförpackningskoncernen Berry Global, där bland annat danska Superfos ingår, har i samarbete med livsmedelskoncernen Mondelēz International utvecklat en ny förpackningslösning för färskosten Philadelphia, som betecknas som världens mest populära färskost. Den nya förpackningen innehåller bland annat plastmaterial, som återvunnits med en avancerad recyclingsteknik, utvecklad av Berry och saudiarabiska Sabic i samarbete.

”Vi är glada över att ha kunnat samarbeta med Mondelēz International och att kunna erbjuda förpackningar, som är tillverkade med hjälp av denna avancerade teknik för återvinning. Genom att återvinna och använda plast, som annars skulle ha skickats till deponi eller förbränning, arbetar vi mot vårt gemensamma mål att främja en cirkulär ekonomi,”, säger Jean-Marc Galvez, ordförande för Berrys International Division Consumer Packaging.

Mondelēz skriver i ett pressmeddelande att man räknar med att kunna lansera den nya Philadelphia-förpackningen på hela den europeiska marknaden under år 2022. Med återvunnen plast i sina förpackningar hjälper varumärket Philadelphia till att, med hjälp av innovativ återvinningsteknik, se till att plast inte hamnar i miljön.

”Det är viktigt att hitta och implementera innovativa, livskraftiga lösningar, som hjälper till att hindra plast i att komma in i miljön, där den inte hör hemma”, säger Vince Gruber, verkställande direktör och president för Europa för Mondelēz International.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!