Brittiska Hanhaa har utvecklat systemet ParceLive – en dosa med sändare som håller reda på en godsförsändelse och registrerar vad den råkar ut för.

BillerudKorsnäs köper in sig i brittiskt innovationsbolag

17 januari, 2017ANNONS

BillerudKorsnäs tar ytterligare ett steg inom Internet of Packaging och investerar i en minoritetsandel i det brittiska innovationsbolaget Hanhaa, vars lösning möjliggör att paket under leverans kan tillstånds- och positionsbestämmas storskaligt i realtid oavsett land eller transportör.
Investeringen görs av BillerudKorsnäs Venture AB, som bildades förra våren för att utveckla nya affärer för koncernen genom att knyta till sig intressanta innovationsbolag i tidig fas.

Hanhaas system, som kallas ParceLive, kontrollerar leveransen i hela logistikkedjan. I ett paket placeras en dosa med en sändare, som använder GPS och GSM för positionsbestämning. Sensorer mäter och rapporterar till användaren i realtid. Användaren får bland annat besked om godsets tillstånd, var det befinner sig och vad det blivit utsatt för i termer av till exempel temperatur, slag och stötar. Systemet fungerar oavsett geografi, skala eller bärare. Dosorna tillhandahålls med ett retursystem, där mottagaren med en enkel knapptryckning aktiverar returen och lämnar dosan i en brevlåda.

”BillerudKorsnäs breda kompetens och nätverk inom hållbara och effektiva förpackningslösningar gör dem till en perfekt partner, när vi nu ska ta vår teknologi vidare till logistik- och förpackningsindustrin i stor skala”, säger Azhar Hussain, VD för Hanhaa. 

Hanhaas lösning är särskild lämpad för till exempel logistikoptimering, kylkedjor som inte får brytas, värdefullt gods och tidskritiska transporter, där underhållsingenjören för att undvika kostsamt produktbortfall kan följa försändelsen och exakt planera, när det är dags att åka ut till kunden.

”Tillsammans med Hanhaa fortsätter vi att bygga morgondagens Internet of Packaging. Genom ett utökat erbjudande med digitala lösningar fortsätter vi att utmana konventionella förpackningar för en hållbar framtid”, säger Anders Persson, VD för BillerudKorsnäs Venture.

Brittiska Hanhaa är den tredje investeringen för BillerudKorsnäs Venture. De två tidigare är danska EcoXpac, som tillsammans med BillerudKorsnäs utvecklar en pappersflaska med den långsiktiga ambitionen att den ska hålla för trycket från kolsyrad dryck (läs HÄR), samt norska Kezzler, en global ledare inom teknik för att ge varje förpackning en unik digital identitet (läs HÄR).

Målsättningen för BillerudKorsnäs Venture är att successivt skapa och bygga upp nya affärer. Ambitionen är att arbeta nära bolagen och aktivt bidra i utveckling av nya lösningar inom förpackningars värdekedja.

 

 

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!