BillerudKorsnäs redovisar ett ”enastående resultat” för Q2

PUBLICERAD: 18 augusti 2022
UPPDATERAD: 25 januari

En nöjd VD och koncernchef Christoph Michalski kan konstatera att BillerudKorsnäs resultat för årets andra kvartal var ”enastående”. (Bild BillerudKorsnäs)

Årets andra kvartal (Q2) blev ”enastående” för BillerudKorsnäs och innebar bland annat en nettoomsättningsökning med 75 procent och rekordresultat för försäljning, EBITDA och operativt kassaflöde.

Kvartalet var det första där nyligen förvärvade pappers- och kartongjätten Verso i USA fanns med i koncernredovisningen under divisionen Billerud North America. Verso bidrog väsentligt till de utmärkta kvartalsresultaten, men även för koncernen i övrigt var Q2 en utmärkt period med idel positiva siffror.

I siffror ökade BillerudKorsnäs nettoomsättningen under Q2-2022 till 11,408 miljarder kronor (6,504 miljarder motsvarande period i fjol) varav Billerud North America stod för 3,738 miljarder kronor. Justerat EBITDA ökade till 2,267 miljarder kronor (883), varav Billerud North America svarade för 705 miljoner kronor. Rörelseresultatet blev 1,609 miljarder kronor (404) och periodens resultat noterades till 1,419 miljarder kronor (311).

”Resultatet för det andra kvartalet var enastående i alla geografier med en total nettoomsättning på cirka 11,4 miljarder kronor. Det var också det första kvartalet med en betydligt bredare produktportfölj, tillverkning på två kontinenter och hela 5.900 medarbetare. Detta skapar en plattform för hållbar och lönsam tillväxt”, skriver VD och koncernchef Christoph Michalski i sin kommentar till halvårs- och kvartalsrapporten.

I sin kommentar konstaterar Christoph Michalski att trots hotet om en recession är verksamheten fortsatt stark både i Europa och i Nordamerika. Andra kvartalet har inneburit stor efterfrågan på alla BillerudKorsnäs produkter och priserna har varit fortsatt starka. Kriget i Ukraina fortsätter att ha en påverkan på råvarupriserna och osäkerheten i Europa och logistik inom Europa och över haven fortsätter att vara en stor utmaning, både vad gäller tillgänglighet och tillförlitlighet.

Christoph Michalski framhåller också att arbetet med att förenkla bolagsnamnet fortskrider enligt plan.

”Årsstämman godkände vårt förslag att förenkla vårt namn till Billerud och vi kommer att ändra företagsnamnet juridiskt i oktober. Vi har också förenklat vår organisation ytterligare med fokus på de viktigaste affärsområdena”, skriver Christoph Michalski.

BillerudKorsnäs rapport för första halvåret/andra kvartalet 2022 kan läsas/laddas ner HÄR.

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx