Bild: Freepik.com

Bo Wallteg har ordet: Ur led är tiden!

22 april, 2020

Det är märkliga och ödesmättade tider för närvarande. Coronaviruset ställer verkligen allt på sin spets och frågan är hur vår framtid ser ut. Många människor klarar inte kampen mot viruset och vi som förhoppningsvis gör det kommer säkert att möta en helt ny framtid där mycket inte är sig likt. Hur länge viruset ska få styra våra liv vet ingen, men jag såg en prognos nyligen som sade att det kan dyka upp med jämna mellanrum under många år framåt. Förhoppningsvis har vi då ändå ett vaccin som hjälper oss. 

 

Om det är någonting positivt som kommer ut ur Coronakaoset så är det väl möjligen att jorden får en möjlighet att ”andas” medan mänskligheten har det svårt med just det. Runt om i världen ses tydliga förbättringar av vatten- och luftkvaliteter. Jag utgår från att miljöexperterna tar tillfället i akt och studerar effekterna. Förbättringarna kommer uppenbarligen snabbt när det mesta stannar av. Tyvärr går det säkert lika snabbt att komma tillbaka till ”normalstadiet”.

Om vi får vara lite själviska i branschen kan vi så klart också uppskatta att vi verkar vara i ett förhållandevis gynnsamt läge jämfört med många andra industrier. Förpackningsindustrin går ofta igenom kriser mindre skadad än andra industrier. Så verkar det vara nu också. Vi har en enkät i detta nummer, som visserligen har ett par veckor på nacken, men som ändå troligen visar hur branschen mår även i dag. Runt etthundra företag svarade och drygt åttioen procent säger att det går som vanligt eller till och med bättre. Därmed inte sagt att det inte finns förpackningsföretag som samtidigt brottas med stora problem.

Tyvärr för oss i branschpressen tillhör vi de som brottas med problem. Vi är starkt beroende av annonsintäkter och just nu är det tvärstopp. Jag tror att jag talar för de flesta branschtidningar. Som vanligt när det krisar i samhället är det första man gör som marknadschef eller marknadsansvarig att dra in på marknadsföringen. Det verkar som om marknadsföringspengar ses som en slags buffert som man har att ta av i sämre tider, ungefär som hushållen uppmanas att se till att ha en buffert på minst två månadslöner. Efter att ha jobbat i branschpressen sedan 1975 har jag varit med om detta många gånger. Behovet av att marknadsföra företaget och bygga för framtiden borde vara större när det går lite sämre, och samtidigt är möjligheterna större. Kanske ser man på marknadsföringspengar som en ekonomisk ”buffert” och inte som ett värdefullt bidrag till företagets framtid?

Jag fick ett mail häromdagen där en marknadschef kommenterade läget och refererade till en rubrik som sa ”Bara lata marknadschefer stoppar allt”. Kanske att dra det lite väl hårt, men visst finns det plats för att kavla upp ärmarna och börja tänka kreativt i stället för att bara hålla i pengarna.

Tillbaka till något positivt. Efter att förpackningar, och plastförpackningar i synnerhet, varit mer eller mindre under belägring under lång tid, tror jag att Coronapandemin kan förändra synen på förpackningar hos den breda allmänheten. Det finns många tecken på det världen runt. Helt plötsligt är plasten det material som ska rädda oss, inte det som ska ”ta livet av oss”.

Det händer något nu. Det gäller bara att våga sig ut till en livsmedelsbutik. Häromdagen kunde jag snabbt konstatera att till exempel bröd i plastpåsar var slutsålt medan det i butiken bakade och oinpackade brödet i stort sett var orört. Mycket av det samma gällde i frukt- och gröntavdelningen. Jag hade tänkt köpa lite bananer men efter att ha sett hur två kunder lyfte, kände och klämde på minst tio klasar för att sedan lägga tillbaka dem, slog jag bort den tanken. Det fick bli frukt och grönt i plastpåse (vilket jag i och för sig aldrig haft problem med). Men visst är det så att viruset kan överleva på plastytor också, exakt hur länge är lite osäkert, men fördelen är trots allt att man vid hemkomsten kan plocka ut innehållet, skicka förpackningen till återvinning samt tvätta händerna. Det känns mycket säkrare. I New Hampshire i USA har guvernören nyligen uppmanat shoppare att lämna sina återanvändningsbara bärkassar hemma. För ohygieniskt. Detta bara två månader efter att han förbjudit plastkassar. Låt oss hoppas på nya tankebanor och att regeringen tar sig en funderare på skatten på 3 kronor/kasse. Dessutom uppmanar organisationen EuPC, som samlar Europas plastkonverterare, EU-kommissionen att man mot bakgrund av den pågående Covid-19-pandemin vill att EU skjuter upp genomförandet av SUP-direktivet (Single-Use Plastics), som förbjuder eller begränsar plastprodukter och -förpackningar avsedda för engångsbruk.

Livsmedelsindustrin är nu klassad som samhällsviktig av MSB. Kanske borde det samma gälla för förpackningsindustrin? Livsmedelsindustrin kan producera hur mycket de vill men har man inga förpackningar lär allt bli kvar i fabriken.

Om pandemin försvinner har vi en intensiv höst att se fram emot. En höjdpunkt blir Top Packaging Summit den 24 november i Malmö.

Lägg in det i kalendern redan nu. Du hittar mer info på www.toppackagingsummit.com.


BO WALLTEG

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!