Borealis och Mondi har i samarbete utvecklat monmaterialbaserade polypropenförpackningar för kött och mejeriprodukter. (Bild Borealis)

Borealis och Mondi samarbetar kring livsmedelsförpackningar

5 september, 2019

Polymerjätten Borealis och globala förpackningskoncernen Mondi har inlett ett samarbete kring utveckling av återvinningsbara polypropenbaserade livsmedelsförpackningar.
Förpackningarna bygger på Borealis egenutvecklade Borstar® Nucleation Technology (BNT) som ökar återvinningsmöjligheterna för plastförpackningar.

Genom att använda Borealis BNT-modifierade polymer BC918CF kan Mondi nu producera förpackningslösningar i monomaterial. Förpackningarna är främst avsedda för kött och mejeriprodukter.

Borealis skriver i ett pressmeddelande att de nya förpackningar har samma egenskaper och prestanda som konventionella förpackningar i multimaterial, samtidigt som de ökar möjligheten till återvinning vid mekaniska recyclinganläggningar.

”Det är Mondis uppfattning att förpackningar alltid ska vara anpassade för sitt ändamål. Papper där det är möjligt, plast när det behövs och alltid med en hållbar design. För livsmedelsförpackningar spelar plast en viktig roll för att skydda produkterna, förlänga livsmedlets hållbarhet och förbättra förpackningens återvinningsbarhet. Just att en förpackning går att återvinna, är viktigt för oss, eftersom vi stödjer principerna för en cirkulär ekonomi”, säger Thomas Kahl, projektledare EcoSolutions hos Mondi Consumer Packaging.

Det är en klar trend i branschen att gå över till förpackningar av monomaterial hos såväl polyolefinproducenter som Borealis som konverterare som Mondi, men även hos varumärkesägare, detaljhandlare och slutkonsumenter finns ett utbrett stöd för övergången till mer hållbara polyolefinsbaserade förpackningslösningar som lättare möjliggör återvinning och cirkuläritet.

”Att kunna arbeta nära etablerade partners som Mondi är viktigt för att göra plastförpackningar mer cirkulära. Det här samarbetet är ett positivt bevis på hur innovation och samarbete kan ge förpackningslösningar, som inte bara underlättar vardagen utan också underlättar miljön”, säger Geert Van Ballaer, Borealis chef för marknadsföring av konsumentprodukter.

Relaterade artiklar