Vid provlanseringen av Coca-Colas ”pappersflaska” kommer man att fylla flaskorna med drycker under det Coca-Cola-ägda varumärket AdeZ. (Bild Coca-Cola)

Coca-Cola inleder lansering av sin ”pappersflaska” i Europa

12 februari, 2021ANNONS

Coca-Cola Company meddelar att man under andra kvartalet i år kommer att inleda en provlansering i Europa av sin omtalade träfiberbaserade ”pappersflaska”.

Provlanseringen avser flaskor fyllda med växtbaserade drycker under det Coca-Cola-ägda varumärket AdeZ. Lanseringen inleds i Ungern, där tvåtusen konsumenter får möjlighet att testa ”pappersflaskan” och dess innehåll.

Den uppmärksammade flaskan har utvecklats av Coca-Colas forsknings- och utvecklingslaboratorium i Bryssel i samarbete med Paboco (The Paper Bottle Company), som är ett innovationsföretag bildat av BillerudKorsnäs och flasktillverkningsspecialisten Alpla.

”Ett spännande steg – vår pappersflaska lämnar labbet och kliver ut i den verkliga världen”, säger Stijn Franssen. (Bild Coca-Cola)

”Det här är ett spännande steg framåt för oss, eftersom det betyder att vi nu lämnar laboratoriet och går ut i den verkliga världen. För första gången kommer konsumenter faktiskt att dricka en av våra produkter från en potentiellt ny typ av pappersförpackning”, säger Stijn Franssen, R&D Packaging Innovation Manager på Coca-Cola-laboratoriet i Bryssel.

Den flaskprototyp, som man nu på försök ska lansera till konsumenter, består av ett yttre träfiberbaserat ”pappersskal”, som försetts med ett inre foder av återvinningsbar plast. Flaskan försluts med ett skruvlock tillverkat av 100 procent återvunnen PET. Coca-Cola skriver att det är dock bolagets mål att utveckla och producera en flaska, som helt kan återvinnas som pappersförpackning.

”Det här försöket innebär en milstolpe för oss i vår strävan att utveckla en pappersflaska. Människor förväntar sig att Coca-Cola utvecklar och lanserar nya, innovativa och hållbara typer av förpackningar på marknaden. Därför samarbetar vi med experter som Paboco, experimenterar öppet och genomför denna första marknadsundersökning”, säger Daniela Zahariea, som är chef för innovation och försörjningskedjor inom Coca-Cola Europe.

Försöket i Ungern sker i samarbete med Kifli.hu, som är en av Ungerns snabbast växande livsmedelsbutiker online.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!