Daily Greens nya bananlåda minskar CO2-utsläppen och sparar 7.000 träd om året. (Bild Greenfood)

Daily Greens nya bananlåda räddar årligen 7.000 träd

10 januari, 2022ANNONS

Varumärket Daily Green, som ingår i livsmedelskoncernen Greenfood, lanserar en ny bananlåda som minskar koldioxidavtrycket och räddar cirka 7.000 träd om året.

Greenfood skriver i ett pressmeddelande att man lägger stor vikt vid att minimera miljö- och klimatavtrycket från sina förpackningar och därför lanserar man nu en ny bananlåda, som till 100 procent är tillverkad av återvunnet papper. Den nya förpackningen minskar utsläppet av koldioxidekvivalenter med 308 kg per ton återvunnet papper och eftersom ingen ny trävara används sparar man en årlig avverkning av cirka 7.000 träd.

Lisa Isakson är hållbarhetschef på Greenfood. (Bild Greenfood)

Under det nya varumärket Daily Greens lanserade Greenfood i slutet av år 2020 ekologiska och hållbart odlade bananer från Ecuador och det är också där som den nya bananlådan tillverkas.

”Bananen är en storsäljare i dagligvaruhandeln och därför är den nya lådan ett viktigt steg i vår resa mot att göra våra förpackningar mer hållbara. Genom att använda återvunnen råvara som förpackningsmaterial reducerar vi koldioxidutsläppet samtidigt som vi sparar värdefulla naturresurser”, säger Lisa Isakson, hållbarhetschef på Greenfood.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!