PantaPåsens mobil-app minskar på plastavfallet
Med pant-appen i mobilen kan konsumenten få tillbaka panten och sedan själv bestämma hur panten ska användas.

Suwar Mert är VD och grundare av PantaPåsen.

Apoteket AB inleder ett samarbete med PantaPåsen i syfte att minska mängden plastpåsar som hamnar i haven. Till sommaren kommer plastpåsar vid utvalda apotek att vara pantbara via en pant-app för förpackningar, som utvecklats av PantaPåsen.

”Vår vision är att appen ska se till att färre förpackningar hamnar i naturen”, säger Suwar Mert, grundare och VD på PantaPåsen.

Apoteket minskade sina inköp av plastpåsar med 40 procent under 2017 och har även börjat ta betalt för samtliga plastpa?sar. Pant på påsarna är ytterligare ett sätt att minimera risken för att de hamnar i haven. Apotekets ambition med samarbetet med PantaPåsen är att ge plastpåsen ett faktiskt värde i kronor - precis som för metallburkar och PET-flaskor. Därmed får Apotekets kunder ytterligare en anledning att återvinna istället för att kasta bort. Dessutom kommer alternativet att skänka panten till välgörande ändamål att finnas.

PantaPåsen har utvecklat en digital app som med patenterad teknik erbjuder varumärkesägare att ansluta sina befintliga förpackningar till ett digitalt pantsystem. Anslutna förpackningar förses med en streckkod som används för att scanna av förpackningen vid en återvinningsstation. Konsumenten betalar pant för förpackningen och scannar med sin mobiltelefon av dess streckkod vid återvinningsstationen med PantaPåsen-appen. Panten betalas sedan ut i appen och konsumenten kan välja att antingen använda panten själv, skicka den till en vän eller donera den till välgörenhet.

”Det finns redan ett invant beteende att besöka återvinningsstationerna. Vi främjar enbart detta beteende genom att sporra konsumenten att lämna sina förpackningar till återvinningen så de inte hamnar i hushållssoporna eller i naturen. Vi ger förpackningen det värde den förtjänar och en chans till ett nytt liv”, säger Suwar Mert.

PantaPåsens pant-app känner av när mobiltelefonen befinner sig vid en obemannad återvinningsstation, där konsumenten enkelt kan scanna streckkoden på påsen. Panten betalas sedan ut i appen och konsumenten kan välja att använda den själv eller att donera till välgörenhet.

”Att kunna erbjuda innovativa och smarta lösningar kring hur vi hanterar plastpåsar och därmed minimera risken för att de hamnar i haven ska bli mycket intressant att följa upp”, säger Anna Rogmark, hållbarhetschef på Apoteket.

Pantlösningen finns initialt tillgänglig vid utvalda apotek i Stockholmsområdet. Apotekens påsar kommer att förses med den streckkod, som behövs för att kunna scanna påsen och inhämta panten. Scanningen kan dock göras på samtliga obemannade återvinningsstationer i Sverige.

PantaPåsen-appen kommer att finnas tillgänglig för nedladdning i samband med lanseringen under juni månad.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2018-05-02

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
återvinning Miljö Övrigt pant Plast plastavfall plastpåsar

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:
ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK
RPC
Dynatec