Nu ska norrlänningarna bli bättre på återvinning
Patrik Norqvist, lektor i fysik, hjälper till med förklaringar varför återvinning är viktigt och hur man gör det på enklaste sätt. (Bild Johan Gunseus)
Anna Norrgård är marknadschef vid Norrmejerier och vill hjälpa norrländska konsumenter att slå hål på myter om att det är svårt att återvinna. (Bild Mariann Holmberg)

Bara drygt hälften av norrlänningarna sorterar sina mjölkpaket för återvinning (61 procent). Resterande förpackningar slängs bland hushållssoporna. Det framgår av en undersökning som Novus gjort i Norrland på uppdrag av Norrmejerier.
Nu startar Norrmejerier en kampanj för att få norrlänningarna att bli ännu bättre på återvinning och målet är att hundra procent av mjölkpaketen ska lämnas till återvinning.


”Kartongfibrerna i våra förpackningar kan återanvänds fem till sju gånger i ett kretslopp. Vår vision är att 100 procent av våra förpackningar ska återvinnas och vi tror att det är möjligt”, säger Anna Norrgård, marknadschef vid Norrmejerier.

Återvunna kartongfibrer från en mjölkförpackning kan användas i nya produkter som till exempel ägg- och flingförpackningar och mycket annat som görs av papper. Det är dessutom lag på att hushållen ska sortera, vilket inte alla känner till

I undersökningen frågade Novus norrländska hushåll varför inte mer av hushållens förpackningar hamnar på rätt ställe och det här var de vanligaste skälen till varför man tycker det är krångligt att sortera och återvinna mjölkförpackningar i kartong:

  • Att förpackningar måste rengöras noga
  • Att det är bättre att förpackningar skickas till förbränning
  • Att det är krångligt att ta bort korken
”Novus-undersökningen synliggör flera hinder, som ligger bakom hushållens argument för att inte återvinna. Myter som med tiden omvandlats till sanningar, som kan vara svåra att rå på”, säger Anna Norrgård.

Med sin kampanj vill Norrmejerier nu slå hål på de här myterna och till sin hjälp har man tagit Patrik Norqvist, som är lektor i fysik och känd från flera TV-program.

”Patrik är bra på att förklara hur saker hänger ihop. Tillsammans har vi spelat in filmer som på ett enkelt sätt visar vad som är sant”, berättar Anna Norrgård.

Filmerna visas under hösten på TV och i sociala medier.


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jerry@packnews.com

Publicerad: 2018-10-03

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Hitta med Nordens största sökmotor riktad mot förpackningsbranschen:

ETIKETTEN I FOKUS
ETIKETTEN I FOKUS
FÖLJ OSS PÅ TWITTER
BO WALLTEG HAR ORDET
BO WALLTEG HAR ORDET
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK
RPC
Dynatec