”drupa attraherar deltagare och besökare från hela världen och är oumbärlig för hela den grafiska industrin”, säger drupas direktör Sabine Geldermann. (Bild Messe Düsseldorf, Constanze Tillmann)

”drupa är en viktig plattform som inte kan ersättas digitalt!”

25 mars, 2020ANNONS

Sabine Geldermann, direktör för den uppskjutna grafiska jättemässan drupa i Düsseldorf, Tyskland, berättar i en intervju om bakgrunden till att mässan ställdes in och hur hon ser på möjligheterna för drupa att behålla sin status, när den nu i stället ska arrangeras i april 2021.

Fråga: Sabine Geldermann, vilken var den avgörande faktorn för Messe Düsseldorf att skjuta upp drupa?

Sabine Geldermann: Messe Düsseldorf följde rekommendationen från den tyska federala regeringens krishanteringsteam och dessutom fanns det ett allmänt beslut av staden Düsseldorf att större evenemang med mer än tusen deltagare samtidigt är allmänt förbjudna. Mot denna bakgrund fanns det tyvärr inget annat alternativ än att skjuta upp drupa.

F: På vilka kriterier bestämdes det nya datumet?

SG: Under normala omständigheter skulle år 2020 ha varit ett ”mässrally” för Messe Düsseldorf. Från augusti 2019 fram till i juni i år skulle flertalet av Düsseldorfs stora världsledande mässor ha ägt rum – med drupa som final i juni. Men på grund av corona-viruset har sju mässor, däribland förpackningsmässan interpack, skjutits upp till andra hälften av 2020 och till våren 2021. Eftersom vi behöver en tidsram på cirka två månader för drupa – för installation, genomförande och demontering – fanns det endast begränsade alternativ tillgängliga. Efter att ha vägt upp alla parametrar och med tanke på den internationella mässakalendern är det valda datumet 20 – 30 april 2021 det tidigaste och bästa möjliga datumet.

F: Hur har den globala grafiska industrin svarat på detta?

SG: Våra internationella kunders och samarbetspartners reaktion på uppskjutningen har genomgående varit positiv och mötts med stor förståelse och acceptans. Och med det tidiga beslutet att flytta mässan kunde vi ge många utställare möjligheter att omplanera sina logistiska och kostnadskrävande planeringar inför drupa. En sak är säker: branschen vill ha en drupa igen, en mässa som behåller sin image, sin utstrålning och sin globala ställning – och det hade inte varit möjligt under de nuvarande förhållandena.

F: Många utställare hade planerat att presentera nya produkter vid en drupa-mässa i juni i år, men vill nu inte vänta till april 2021 med att visa upp sina nyheter. Kommer drupa 2021 att få avgörande konkurrens i form av alternativa och kanske virtuella nyhetspresentationer från utställarna?

SG: Våra utställare kommer säkert att presentera några av sina innovationer redan i år i olika former som exempelvis kundevenemang eller genom digitala plattformar. Men enligt vår åsikt blir sådana presentationer ingen ersättning för en fysisk mässa, som attraherar deltagare och besökare från hela världen. drupa är oumbärlig för hela den grafiska industrin och innebär viktiga och inspirerande möten mellan människor, som får orientering, drivkraft, erfarenhet och inspiration. drupa är en fascinerande plattform, som definitivt inte kan ersättas av digitala medier!

————————————————

drupa 2020 skulle ha arrangerats 16 – 26 juni i år. Nytt datum blir nu i stället 20 – 30 april 2021.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!