Företaget ZenWTR säljer dricksvatten förpackat på PET-flaskor som uteslutande är tillverkade av insamlad ”oceanplast” från asiatiska kustlinjer och vattenvägar. (Bild ZenWTR. Bilden är ett montage)

Dryckesflaska som tillverkas uteslutande av ”oceanplast”

28 augusti, 2020

USA-baserade företaget ZenWTR har lanserat dricksvatten förpackat i världens första flaska tillverkad till 100 procent av insamlad ”oceanplast”. Inte bara flaskan utan även kapsylen och flaskans etikett består av sådan insamlad plast.

ZenWTR, som bildades i år av Lance Collin, en erfaren dryckesentreprenör, uppger att plasten i deras nya flaska är insamlad längs asiatiska kuster och vattenvägar och att det går åt fem insamlade PET-flaskor för att skapa en ny ZenWTR-flaska.

Erfarne dryckesentreprenören Lance Collin har grundat företaget ZenWTR. (Bild ZenWTR)

Företaget har fått tredjepartscertifiering från oberoende organisationen OceanCycle, vilket bekräftar att plasten i flaskorna kommer från återvunnen ”oceanplast” och att de nya flaskorna tillverkas enligt uppsatta standarder. ZenWTR uppger att man räknar med att man de närmaste fem åren ska kunna rädda cirka 23.000 ton plast från att förorena oceaner och hav.

Innan verksamheten inom ZenWTR kunde startas, byggde man under tre år upp sina leveranskedjor, för att säkerställa ett kontinuerligt flöde av insamlad plast från de aktuella kustmiljöerna. Företaget uppger också att även om återvunnen plast är dyrare som källmaterial än nyproducerad fossil plast, så lönar sig verksamheten eftersom energianvändningen för varje kilo återvunnen PET minskar med 84 procent jämfört med nyproduktion och utsläppen av växthusgaser blir 71 procent mindre.

All plast i ZenWTR:s nya flaska består alltså av återvunnen ”oceanplast”. Själva flaskan består av insamlad PET, medan förslutningen tillverkas av insamlad HDPE-plast.

ZenWTR uppger att man skänker en procent av sin omsättning till organisationer, som på olika sätt arbetar för att skydda miljöerna i hav och oceaner och som genom information och utbildning skapar kunskap och förändrade attityder.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!