Påspackaren Autobag AB850S är speciellt utformad för e-handels- och postorder-applikationer. (Bild Christian Berner)

Effektiv påspackningsmaskin underlättar för e-handelsaktör

26 november, 2019

Hos e-handelsaktören e-logistik Marknadsservice AB i Götene har verksamheten effektiviserats genom installationen av en flexibel påspackningsmaskin, levererad av Christian Berner AB.

Påsmaskinen – en Autobag AB850S – är enligt Christian Berner en av de mest effektiva påspackningsmaskinerna på marknaden. Maskinen är flexibel i formatomfång, skriver snabbt adressetiketter direkt på påsen och flerdubblar genomflödet av varor och packade påsar i en packningslinje.

Autobag AB850S är speciellt utformad för att ge ökad förpackningsproduktivitet för e-handels och postorder-applikationer. Maskinen har mekanisk öppning av påsen, vilken enkelt kontrolleras genom en touch-skärm, och kan hantera påsar upp till 550 mm breda och 910 mm långa.

Det stora omfånget av påsstorlekar gör påspackaren lämplig för förpackning av medelstora till stora produkter som kläder, läkemedel, skor, sportartiklar, modeaccessoarer och mycket mer.

”Efter installationen av Autobag AB850S såg e-logistik en hastighetsökning på motsvarande 3-4 gånger bara efter en veckas produktion”, säger Peter Nobelius på Christian Berner AB, som är marknadsansvarig för Autobag i Sverige.

e-logistik är ett företag inom tredjepartslogistik för e-handel, vilket innebär att man sköter logistiken åt andra och agerar som en mellanhand. Den nya påsmaskinen som även har en tillhörande transportör kommer primärt att användas för att effektvisera påspackningen för en av e-logistiks snabbast växande konfektionskunder.

”Den nya påspackaren blir en win-win för oss och våra kunder”, säger e-logistiks VD Jonas Hamrén Berggren, t.v. (Bild Christian Berner)

”Efter att ha diskuterat och sett på flertal lösningar över flera år för att effektivisera vår påspackning för våra e-handelskunder, var volymen nu stor nog och tiden mogen att ta steget mot högre automatiseringsgrad. Investeringen ger oss framförallt en högre dagskapacitet och en direkt kostnadsbesparing. Allra störst nytta har vi under peak-perioder som Black Week och julhandel. Det blir en win-win för oss och våra kunder”, säger Jonas Hamrén Berggren, VD på e-logistik.

e-logistiks ambition är att vara den ledande aktören inom tredjepartslogistik för nordiska e-handelsföretag med internationella tillväxtambitioner. e-logistik hanterar idag över två miljoner försändelser varav ca 60 procent levereras utanför Sverige.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!