I Reitans PBX-butik i Stockholm kan kunderna själva fylla sin dryckesbehållare med Coca-Cola-produkter. (Bild Coca-Cola Sverige)

Färre Coca-Cola-förpackningar med påfyllningsbart koncept

18 oktober, 2021ANNONS

Coca-Cola har som strategi att minska mängden förpackningar – ett steg på vägen är ett påfyllningskoncept inom on-the-go-området, som nu lanserats i Sverige i samarbete med företagen Reitan Convenience Sweden AB och Glacial.

Konceptet från Coca-Cola innebär att konsumenter i stället för att köpa konventionella Coca-Cola-förpackningar i form av burkar eller flaskor själva kan fylla köpta, eller medhavda, dryckesbehållare med Coca-Cola-produkter. Påfyllningen sker från speciella dryckesautomater, där kunden kan välja bland fler än 60 smaker från varumärkena Coca-Cola, Fanta, Sprite, FuzeTea och Smartwater. Flertalet av smakerna finns inte att köpa förpackade.

Påfyllningsbehållaren från Glacial kan hålla kyla i upp till 12 timmar. (Bild Glacial)

Lanseringen har skett på Reitan Convenience Swedens första PBX-butik, som öppnats i Stockholm och som har ambitionen att bli världens mest hållbara convenience-butik. Förutom den speciella dryckesautomaten med Coca-Cola-produkter finns det i butiken också möjlighet för kunder, som inte medför egna dryckesbehållare, att köpa lämpliga dryckesbehållare från Glacial, vilka håller kyla i upp till 12 timmar.

”Våra förpackningar står för en majoritet av våra utsläpp. Vi behöver därför hitta innovativa lösningar för att konsumenterna ska kunna fortsätta njuta av våra drycker med samma goda kvalitet och smak, samtidigt som vi minskar mängden förpackningar. Vi ser stora möjligheter med påfyllningsbara lösningar”, säger Lisa Wahlström, hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) i Sverige.

”Det vi nu lanserat kan liknas vid dryckesbranschens svar på återbruk”, säger Lisa Wahlström. (Bild Coca-Cola Sverige)

Under 2020 lanserade CCEP en koncernövergripande klimatstrategi med ambitionen att nå netto noll utsläpp av växthusgaser till år 2040. För att nå koncernens mål om netto noll utsläpp spelar förpackningarna en avgörande roll. Coca-Cola i Sverige var första marknad i världen att gå över till en PET-portfölj producerad av 100 procent återvunnen plast och fabriken i Jordbro var tidigare i år en av de två första inom CCEP-koncernen att certifieras som klimatneutral enligt standarden PAS 2060.

”Det vi nu lanserat skulle kunna liknas vid dryckesbranschens svar på återbruk. Vi är glada att samarbeta med Glacial, som har en stark position på den svenska marknaden, när det kommer till återanvändningsbara dryckesbehållare. Dessutom har vi en gemensam partner i Världsnaturfonden WWF. Coca-Cola är den största samarbetspartnern i världen, när det kommer till WWF:s arbete kring att skydda världens sötvattensresurser och Glacial har ett kombinerat partnerskap samt licensavtal med WWF, där de donerar pengar till förmån för världshaven”, avslutar Lisa Wahlström.

Reitan Convenience Sweden AB, som ingår i norska Reitan-gruppen, ligger bakom Pressbyrån och 7-Eleven. I somras öppnade Reitan Sverige sin första convenience-butik under varumärket PBX i Stockholm.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!