Den nya lökförpackningen är tillverkad av finska Paptic Oys fiberbaserade förpackningsmaterial. (Bild Paptic)

Finska Paptic har utvecklat en helt ny typ av lökförpackning

31 mars, 2022ANNONS

Till finska grönsaksfarmen Puukin Tila har likaledes finska Paptic Oy utvecklat en helt ny typ av lökförpackning av sitt uppmärksammade biobaserade förpackningsmaterial Paptic®.

Puukin Tila, som är en privatägd farm med anor från 1659 (!), odlar lök och andra utvalda grönsaker. Puukin Tila-gården värdesätter ansvarsfulla förhållningssätt som också gör att traditionen med lokal produktion kan föras vidare till kommande generationer.

”Vi ville göra skillnad och packa vår närproducerade lök på ett hållbart sätt”, säger Puukin Tilas Petri Puukki, som fick kontakt med Paptic Oy och prepressföretaget Marvaco Oy och bad dem hjälpa till att ta fram en helt ny förpackningslösning för färsk lök.

Med Paptics fibermaterial och ett förpackningstryck baserat på Marvacos EGP-teknologi (Expanded Gamut Printing) samt vattenbaserade tryckfärger från Flint Group utvecklades så den nya hållbara grönsaksförpackningen.

”Vi skapade en enkel, hållbar design genom att minska bläckförbrukningen och minimera antalet tryckfärger till tre, men tack vare EGP-tryckprocessen kunde vi ändå få ett färgglatt utseende”, säger Mirva Koskinen, Brand Sales Manager på Marvaco.

Paptic-materialet består till stor del av cellulosafiber och kan ersätta plast i förpackningar. Materialet är lätt och mjukt, med utmärkt punkterings- och rivbeständighet. Paptic-materialet har också värmeförseglingsbara egenskaper.

”Många produkter är överpackade eftersom det inte finns några alternativ till plastbaserade lösningar. Olika produkter tjänar på att vara förpackade i material som andas mer”, säger Katja Jokiaho, affärsutvecklingschef från Paptic Oy.

Hela utvecklingsfasen av den nya lökförpackningen klarades av på bara några månader och förpackningen kommer nu att lanseras i utvalda butiker i Finland under våren 2022.

”Paptic-materialet håller löken fräsch längre och den nya förpackningen ser dessutom fräsch ut!”, säger en nöjd Petri Puukki på Puukin Tila.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!