Marknaden för flexibla livsmedelsförpackningar beräknas uppgå till cirka 800 miljarder förpackningar i slutet av det här decenniet.

Flexibla livsmedelsförpackningar starkt framåt

12 augusti, 2015ANNONS

Marknadsundersökningsföretaget Canadean skriver i en ny rapport att marknaden för flexibla livsmedelsförpackningar ökar starkt och beräknas uppgå till cirka 800 miljarder förpackningar i slutet av det här decenniet.
Enligt Canadean kommer världens konsumenter alltmer att favorisera flexibla och innovativa förpackningar, typ ståpåsar, etc., över traditionella livsmedelsförpackningar i glas, metall och kartong.

År 2018 beräknas den globala förbrukningen av flexibla livsmedelförpackningar uppgå till drygt 786 miljarder förpackningar, vilket ger en total marknadsandel på 53,1 procent.

Canadean förutspår att flexibla förpackningar ökar med 14,9 procent fram till år 2017, medan förpackningar i material som glas, metall och kartong endast kommer att uppvisa mindre ökningar. Sämst tillväxt förväntas inom livsmedelsförpackningar i metall med en ökning på endast 2,5 procent.

En förklaring till den förväntade starka ökningen för flexibla livsmedelsförpackningar är trender som fast food, , easy-to-go, meal-on-the-run, etc., där konsumenterna vill ha sin mat i förpackningar, som snabbt kan värmas i mikrovågsugn och där man kan äta direkt ur förpackningen.

”Till exempel är flexibla ståpåsar både lätta och tåliga, vilket gör dem enklare att transportera och förvara. Flexibla livsmedelsförpackningar, som kan värmas i mikron, passar den stressade storstadsmänniskan och möjliggör snabba måltider on-the-go. Sådana påsar är ofta utformade så att det yttre materialskiktet snabbt svalnar efter mikrovågsuppvärmningen, medan innehållet förblir varmt, vilket gör att konsumenten kan äta direkt ur förpackningen”, säger Kirsty Nolan, analytiker hos Canadean.

 

 

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!