För att skilja förpackningarna från livsmedelsförpackningar är D-PAK-förpackningarna försedda med en manupuleringshindrande fliketikett, som täcker skruvlocket och måste avlägsnas innan förpackningen kan öppnas. (Bild Elopak)

Förpackning från 1990-talet relanseras av norska Elopak

16 april, 2021ANNONS

Norska Elopak har blåst nytt liv en vätskekartongbaserad refillförpackning för icke-livsmedel, som man först lanserade i början av 1990-talet. Refillförpackningen D-PAK™, som bygger på Elopaks välkända och beprövade livsmedelsförpackning Pure-Pak, tillverkades i cirka 500 miljoner exemplar per år i början av 1990-talet. Kunderna den gången fanns främst inom tvättmedelsindustrin.

Med åren blev den kartongbaserade refillförpackningen utkonkurrerad av förpackningar i andra material, men nu – 30 år efter den första lanseringen – har Elopak relanserat refillpacken D-PAK™ för Orkla-koncernens räkning.

Det är Orklas division Orkla Home and Personal Care (OHPC), som nu introducerar den nygamla kartongförpackningen för refillprodukter inom tvål- och tvättmedelsvarumärket Klar.

Patrick Verhelst är marknadschef hos Elopak. (Bild Elopak)

”Idag väger konsumenterna allt oftare in en förpacknings miljöpåverkan, när de ska fatta sina köpbeslut. Det gäller även hushållsprodukter och vår D-PAK kartongförpackning ger hållbarhetsfördelar, som grundar sig på våra ikoniska Pure-Pak-förpackningar för flytande både färska och aseptiska livsmedelsprodukter”, säger Elopaks marknadschef Patrick Verhelst.

Tillsammans med Elopak arbetade Orkla på att ta fram en kartongbaserad refillförpackning och man kom fram till att en gaveltoppsförpackning av Pure-Pak-modell, med etablerade hållbarhets- och bekvämlighetsfördelar och en lika beprövad fyllningsteknologi, var svaret på Orklas behov.

”Kartongförpackningar används för många flytande livsmedel som mjölk, juice, etc., så vi tänkte varför inte för flytande tvål också? Genom att lansera refillpacks i kartong undviker vi onödig produktion av plast och använder endast naturliga och förnybara råvaror från skogen”, förklarar Anne Marheim Støren, marknads- och innovationschef i OHPC.

Innan lanseringen genomförde Orkla konsumenttester, vilka gav förpackningsformen högt betyg för användarvänlighet, bekvämlighet och enkel hantering.

Den nya refillförpackningen har nu rullats ut i hela Norge av Orkla och för att skilja den från liknande vätskekartongförpackningar för flytande livsmedel, har man försett Klar-förpackningarna med en manipuleringshindrande fliketikett, som täcker förpackningens skruvlock och som talar om att förpackningen innehåller tvål eller tvättmedel.

”Konceptet med refill är en optimal lösning för både konsumentvänlighet och ett totalt sett minskat klimattavtryck. Och i denna era av ökad konsumentmedvetenhet kring förpackningar går vi med beslutsamhet in för detta produktsegment och utvidgar vår potentiella marknad för icke-livsmedelsprodukter”, säger Andreas Weselka, Key Account Manager, Elopak.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!