Slutsegrare i årets PIDA blev den franska kryddförpackningen Respice. (Bild BillerudKorsnäs)

Fransk kryddförpackning tog hem slutsegern i årets PIDA

29 september, 2021ANNONS

Den slutliga vinnaren i BillerudKorsnäs prestigefyllda designtävling PIDA har utsetts. Segern gick i år till bidraget ”Respice” skapat av de tre franska designstudenterna Romane Bazile, Jeanne Douchet och Marion Braconnier från IUT Reims.

Finalen i PIDA ägde rum den 27 september i samband med lyxförpackningsmässan Luxe Pack i Monaco, och stod mellan de fyra vinnarna i deltävlingarna PIDA France, PIDA Sweden, PIDA Germany och PIDA UK/USA.

En jury bestående av välkända branschexperter bedömde de fyra vinnarbidragen och fastnade till slut för franska ”Respice”.

Juryns motivering löd:
”Vinnaren i PIDA Grand Finale 2021 har verkligen tagit temat ´Awaken the Senses´ till högsta nivån. Med ljud, beröring och känsla har de skapat ett nytt koncept inom sitt område som ger konsumenten en inspirerande förpackning som både överraskar och har en relevant digital koppling. Detta koncept – i sitt smarta bokformat – utmanar verkligen dagens konventionella förpackningar och inspirerar konsumenten till en extraordinär gourmetupplevelse. Det är den perfekta balansen mellan innovation, hållbarhet, gemytlighet och användarvänlighet.”

”Juryns beslut var inte lätt. Nivån på de tävlande bidragen var exceptionellt hög och alla som tog sig till finalen lyckades väcka liv i våra sinnen på olika sätt med sina kreativa förpackningar”, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs.

Själva beskriver det glada vinnarteamet bakom ”Respice” sin förpackningslösning så här:
”Respice ger lite krydda i tillvaron. Designen är visuellt tilltalande med sin terrakottafärg och rena typografi. Boxen kan på så sätt användas som en fin inredningsdetalj i köket. Ljud skapas dessutom, när du öppnar förpackningen – något som gör att du kan gissa på vilka kryddor paketen innehåller. Vi har också lagt till en QR-kod för den som vill veta mer om kryddorna.”

Totalt tävlade 100 studenter med 40 designprojekt i årets PIDA. Av dessa lyckades fyra lag ta sig vidare till slutfinalen. Från Sverige deltog fyra studenter från Nackademin med sitt förpackningskoncept ”Lost in Senses” – en lekfull förpackning utformad för en teservis. Till finalen kom också en tysk student från Hochschule der Medien som tävlade med bidraget ”Krystal Kream”, ett nyskapande förpackningskoncept för vegansk pinnglass. Slutligen kvalificerade sig också ”The Golden Bee Skincare”, en okonventionell kosmetikaförpackning designad av fyra studenter från Clemson University i South Carolina, USA.

Intresset för PIDA har ökat för varje år och i år var det 16:e gången som BillerudKorsnäs arrangerade tävlingen.

”PIDA är mer än en tävling – det är en arena där morgondagens förpackningsdesigners får chansen att visa upp sin talang för den etablerade branschen – som i sin tur besöker eventet för att få idéer och inspiration. Sist men inte minst är PIDA ett initiativ för att driva utvecklingen av förpackningsdesign framåt”, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard BillerudKorsnäs.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!