Hispack i Barcelona ställdes in i fjol på grund av pandemin och äger i stället rum i maj i år. (Bild Hispack)

Hispack i Barcelona redo att ta emot mässhungriga besökare

7 mars, 2022ANNONS

I slutet av maj slås portarna upp för förpackningsmässan Hispack i Barcelona. Mässan, som normalt arrangeras vart tredje år, skulle ägt rum i oktober fjol, men ställdes in på grund av Corona-pandemin – nu ser arrangören Fira de Barcelona fram emot att fysiskt kunna välkomna mässhungriga besökare och förpackningsintresserade i år i stället.

Årets Hispack blir den 18:e i ordningen och den kommer att bjuda på cirka 550 utställare, som tillsammans representerar mer än 1.100 varumärken. Mässan äger rum i två mässhallar i utställningscentret Gran Via i Barcelona.

När Hispack senast arrangerades år 2018 kom 39.500 besökare till mässan och Fira de Barcelona, som arrangerar mässan tillsammans med spanska förpackningsbolag och maskinorganisationen amec envasgraf, hoppas på en liknande besökartillströmning i år.

Hälften av utställarna på årets Hispack kommer från livsmedelsområdet. (Bild Hispack)

Hispack är Spaniens största mässa inom förpackningar, processer och logistik och en av de ledande europeiska förpackningsmässorna. Hälften av årets utställare tillhör livsmedelsområdet och 37 procent kommer från non-food-sektorn. 13 procent av utställarna är relaterade till båda sektorerna.

Årets Hispack har som ambition att ta itu med de stora utmaningar som förpackningssektorn står inför, allt från digitalisering av produktionsprocesser till hållbarhet och logistik, och samla utställare och representanter från hela värdekedjan.

I sin programförklaring inför årets mässa listar Hispack-arrangörerna fyra ”utmaningar” som man anser viktiga och som kommer att vara i fokus på mässan. Dessa utmaningar är:
* Hållbarhet: Det är viktigt att öka engagemanget för mer hållbara förpackningar, till exmepel med biologiskt nedbrytbara material, ekodesign, resursoptimering och cirkulär ekonomi.
* Förpackningslogistik: Förpackning och logistik arbetar hand i hand för att optimera tid, kostnader och effektivitet genom hela försörjningskedjan. Det leder till ett nytt sätt att tänka och utveckla förpackningar.
* Användarupplevelse: Förpackningar påverkar konsumentupplevelsen. Användarvänliga, smarta och aktiva förpackningar samt personalisering är trender som kommer att prägla framtidens konsumtion.
* Automation: Automation förser sektorn med nya verktyg för att förbättra produktionsprocessen, kvalitetsstyrning och industriellt underhåll.

Hispack 2022 äger rum i Barcelona 24 – 27 maj. Mer info, etc. finns på mässans hemsida.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!