”Delta är ett perfekt komplement till våra europeiska verksamheter inom foodservice”

Huhtamäki köper in sig på falskartongmarknaden i Europa

23 maj, 2016

Finska Huhtamäki Oyj har förvärvat nordirländska Delta Print and Packaging Limited och gör därmed inträde på den europeiska marknaden för falskartongprodukter. I köpet ingår även Deltas polska dotterbolag European Packaging Solutions Poland Sp. Z o.o. och deras helt nya tillverkningsanläggning i Gliwice.

Köpet innebär att Huhtamäki fortsätter sin tillväxtstrategi med fokus på livsmedels- och dryckesförpackningar och att man nu etablerar sig inom falskartongförpackningar även i Europa. Sedan tidigare har Huhtamäki förvärvat bland annat Interpac Packaging Ltd, en nyzeeländsk producent av falskartonglådor för produkter inom snabbrörliga konsumtionsvaror.

”Jag är mycket glad att kunna tillkännage detta förvärv. Delta är ett perfekt komplement till våra övriga europeiska verksamheter. Deras teknik är i världsklass och Delta, som är anpassat för tillväxt, passar perfekt in i vår befintliga foodservice-portfölj i Europa”, säger Huhtamäkis VD och koncernchef Jukka Moisio i en kommentar.

Delta, som har huvudsäte i Belfast och är specialiserat på kundanpassade tryckta falskartongförpackningar, främst för den brittiska och europeiska foodservicemarknaden, beräknas i år omsätta cirka 70 miljoner euro (ca 652 miljoner kronor). Företaget har cirka 300 anställda i två tillverkningsenheter.

Huhtamäki uppger att den skuldfria köpesumman uppgått till 80 miljoner pund (drygt 960 miljoner kronor) och att Delta från och med maj månad ingår i Huhtamäkis affärssegment Foodservice Europe-Asia-Oceania.

 

 

Jerry Pettersson
About the author

Redaktör
jp.press@comhem.se

Relaterade artiklar