Nu är Carlsbergs fiberflaska ett steg närmre marknadslansering

PUBLICERAD: 11 oktober 2019
UPPDATERAD: 25 januari

En av Carlsbergs två nya prototyper av ”pappersflaskan” Green Fibre Bottle. De nya flaskorna är försedda med inre barriärer, som gör att de nu kan fyllas med öl. (Bild Carlsberg)

Carlsberg har presenterat två nya prototyper av sin omtalade ”pappersflaska” Green Fibre Bottle. Prototyperna innebär premiär för fiberflaskor fyllda med öl.
Presentationen av de nya prototyperna skedde i samband med klimateventet “C40 World Mayors Summit” i Köpenhamn den 10 oktober, då företag, städer och medborgare från hela världen samlades för att bygga en global koalition kring nödvändiga klimatåtgärder.

Carlsberg skriver att man med presentationen uppdaterar sin resa för att skapa världens första ”pappersölflaska” som är både 100 procent biobaserad och helt återvinningsbar.

De två nya prototyperna av Green Fibre Bottle har inre barriärer, som gör att flaskorna kan innehålla öl. Den ena prototypen använder en tunn barriärfilm av återvunnen PET medan den andra prototypen har en 100-procentigt biobaserad barriär av tunn PEF-film* (se fotnot).

Prototyperna kommer nu att användas för att testa barriärtekniken. Carlsberg uppger att man söker en lösning för att uppnå sin ultimata ambition att kunna använda en fiberflaska, som är till hundra procent biobaserad.

”Vi är nöjda med de framsteg vi hittills har gjort med Green Fibre Bottle. Även om vi inte är helt där ännu, är de två prototyperna ett viktigt steg mot att förverkliga vår absoluta ambition att föra ut ´pappersflaskan´ på marknaden. Innovationer tar tid och vi kommer att fortsätta att samarbeta med ledande experter för att övervinna kvarvarande tekniska utmaningar”, säger Myriam Shingleton, utvecklingschef inom Carlsberg Group.

I samband med eventet presenterades också ”The Paper Bottle Community”, som är en sammanslutning av dryckesförpackningsrelaterade tillverkare och användare samt experter inom design, material och teknik. Målet är att skapa och marknadsföra en helt biobaserad och återvinningsbar flaska tillverkad av förnybara fibrer.

”The Paper Bottle Community” är ett långsiktigt innovationsprojekt, som drivs av nybildade företaget Paboco® och som kring sig samlat stora aktörer som Carlsberg, Coca-Cola Europe, Absolut Company och L’Oréal samt specialister som färgföretaget Teknos, varumärkesbyrån Grow och PEF-tillverkaren Avantium.

Nybildade företaget Paboco® (PAper BOttle COmpany) är identiskt med det joint venture mellan svenska kartongproducenten BillerudKorsnäs och globala plastförpackningskoncernen Alpla, som offentliggjordes tidigare i år (LÄS HÄR!), och som vuxit fram ur danska innovations- och utvecklingsföretaget EcoXpac, vilket var först med att utveckla den fiberbaserade ”pappersflaskan”.

Paboco®, ägs till lika delar av BillerudKorsnäs och Alpla samt till en mindre del av Jesper Servé Holding, som representerar EcoXpac efter grundaren Jesper Servés bortgång i fjol.

Paboco® har nu etablerat sig med ett kontor i Slangerup, utanför Köpenhamn, men skriver på sin hemsida att man kommer att ha verksamheter och samarbeten med ledande experter och företag i flera europeiska länder.

”Allt handlar om teamwork! Vi samarbetar över hela värdekedjan, delar riskerna och är förenade i vår vision att pappersflaskan kommer att bli verklighet och grundligt förändra denna bransch för gott ”, säger Gittan Schiöld, interimistisk VD för Paboco®.

——————————————–
* PEF eller Polyetenfuranoate är en biobaserad polymer. PEF tillverkas genom polymerisering av FDCA, furandikarboxylsyra, som tillverkas av sockerarter. PEF har en tio gånger högre syrebarriär och dubbelt så hög ångbarriär som PET. Materialet har sina goda egenskaper även i tunnare utförande än PET, vilket sparar vikt. (Källa Ny Teknik)

——————————————-

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Enkelt att uppskatta friktionskoefficienten med nytt verktyg

Ett nytt verktyg ger förpackningsmaskinoperatörer och andra ett snabbt sätt att uppskatta friktionskoefficienten (COF) hos förpackningsfilmer. Detta är användbart om en förpackningsmaskin kräver en folie med en specifik friktionskoefficient för att fungera optimalt.
COF_indicator_Tentoma

Svensk bioplast får amerikanskt certifikat för komposterbarhet

Det kritabaserade bioplastmaterialet Biodolomer från GAIA Biomaterials i Helsingborg har nyligen certifierats för komposterbarhet av BPI i USA. Sedan tidigare hade Biodolomer en liknande europeisk certifiering från TÜV Austria.
GAIAx

Snart dags för Drupa – här är de sex största trenderna att hålla ögonen på

Efter åtta års uppehåll kan vi återigen åka till Drupa för att se vad leverantörerna tror att vi behöver. Här hittar du sex tydliga trender att ha koll på i mässhallarna.
dmitry-ratushny-xsGApcVbojU-unsplash

Arvid Sundblad lämnar Fiskeby Board

Efter närmare sex år som vd för Fiskeby Board lämnar nu Arvid Sundblad företaget.
Fiskeby-4x-768x512felx