Kartongbolagets välkända maskot – en älg i betong – fanns förstås på plats och vakade över gästerna. Älgen har fått flytta med in till Helsingborg från de gamla lokalerna i Allerum. (Bild Bo Wallteg)

Invigning hos Kartongbolaget –100 gäster och älgen på plats!

7 november, 2019

Kartongbolaget i Helsingborg bjöd nyligen in till fest för att fira både 75-års jubileum och flytten till nya lokaler. Över hundra gäster – och bolagets välkända maskot i form av en älg i betong – var på plats. Det skriver Pack Sweden.

Det har varit ett händelserikt år för Kartongbolaget. Man påbörjade sin flytt av hela produktionen i slutet av förra året. Företaget, som alltid varit förknippat med orten Allerum, hade växt ur sin kostym och i stället flyttat in till Helsingborg. Fabriken har en produktionsyta om 3.600 kvadratmeter och inflyttningen pågick fram till mars 2019.

”Vi köpte en befintlig lokal, blåste ut den helt och har nu fått ett produktionsflöde rakt genom hela fabriken. En 83 meter lina med material, som går in på ena sidan och ut på andra. Ett väldigt bra flöde”, säger Kartongbolagets VD Joakim Johansson.

Hos Kartongbolaget är det konvertering av solid kartong som gäller. Det innefattar hela kedjan från förpackningskonstruktion och design till tillverkning och tryck. Förpackningstrycket sker på två linjer. Dels en traditionell Heidelberg XL tryckpress med sex färger plus uv-lack, dels en digital linje, HP Indigo 30000 i b2-formatet, med sju färger plus lack online. På den nya adressen har produktionen utökats till treskift.

Torsdagen den 24 oktober var det så dags att inviga de nya lokalerna likväl som att uppmärksamma att företaget fyller 75 år i år. 110 gäster, 75 av dessa kunder, var på plats. Gästerna bjöds bland annat på lunch, tal och en presentation av bolaget. Det blev också en fabriksvisning.

Två av Kartongbolagets leverantörer, maskintillverkaren HP och kartongleverantören Stora Enso höll föreläsningar under firandet.

”HP berättade om sina digitala lösningar och hur man kan öka försäljningen med digitaltryck. Stora Enso berättade om sina förnyelsebara material, miljöfrågan och framtidens material. Det var en väldigt uppskattad dag.”

Joakim Johansson berättar att fokus i presentationen av Kartongbolaget låg på att prata om företagets framtid, hur de växer och hur de arbetar för att ersätta plasten.

”Vi har många projekt på gång med spännande produkter och nya material”, säger han och tillägger att det ännu inte är något bolaget kan yppa något om.

Joakim Johansson framhåller att fokus framåt handlar mycket om hur de ska hantera tillväxten de upplever.

”Vi växte med 25 – 30 procent i och med flytten så det handlar om hur vi ska öka kapaciteten och framför allt tryckkapaciteten. I en fortsatt tillväxt handlar det om att säkerställa produktionen, men också om zero waste och förnyelsebara material”, säger Joakim Johansson

Text: Claes Nordström,
Pack Sweden

Relaterade artiklar