Klart med VPK:s köp av sex Peterson-anläggningar

PUBLICERAD: 10 oktober 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Dan Johannessen fortsätter som VD för wellpappverksamheten.|”Vi ser fram emot att fortsätta Peterson Packagings verksamhet som ledande skandinavisk wellpappleverantör”

Belgiska pappers- och förpackningsbolaget VPK Packaging Group har nu slutfört det tidigare aviserade (läs HÄR) köpet av norska Peterson Packagings sex wellpappanläggningar i Norden. Anläggningarna kommer att drivas som en egen affärsenhet inom VPK-gruppen, men under det inarbetade varumärkesnamnet Peterson. Förvärvet innebär att VPK-koncernen nu med råge kommer att få en omsättning, som överstiger en miljard euro (ca 9,7 miljarder svenska kronor).

Köpet av de sex wellpappanläggningarna stämmer väl med VPK:s strategi att öka sin geografiska närvaro i Europa och erbjuda sina kunder högkvalitativa wellpapprodukter. De sex anläggningarna i Petersons wellpappdivision omsatte i fjol 150 miljoner euro (ca 1,45 miljoner svenska kronor). Anläggningarna finns i Norge (Sarpsborg, Sykkylven och Kampenes), Sverige (Norrköping och Bäckefors) och Danmark (Randers).

Att behålla varumärket Peterson är också i linje med VPK:s strategi och överensstämmer med andra förvärv, som exempelvis Rigid (Storbritannien och Irland), Ondulys (Frankrike) och Aquila (Polen).

Nuvarande VD:n för Petersons wellpappdivision, Dan Johannessen, kommer att fortsätta som VD för VPK:s skandinaviska wellpappverksamhet.

”Peterson Packaging är en ledande leverantör i Skandinavien och vi ser fram emot att fortsätta dessa aktiviteter, förbättra servicenivån och vidareutveckla verksamheten där så är möjligt”, säger VPK:s VD Pierre Macharis.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Bioplastproduktionen väntas växa med sjutton procent kommande fem år

En aktuell marknadsstudie förutspår en årlig tillväxt på 17 procent för biobaserade polymerer mellan år 2023 och år 2028.
csr

Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.
coke1

Så packar man ETT ägg effektivt

Så här i påsktider kan det vara äggstra aktuellt att visa en lösning på en smart äggförpackning. Den har utvecklats av Antalis Packaging i Storbritannien.
new-egg-box-and-packaging-awards-composition-900x600

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01