Ikoniska lintotten på Kalles Kaviar-tuben har fått solglasögon – lagom till vårsolen! (Bild Kalles Kaviar)

Lagom till vårsolen: Kalle får solglasögon på ikoniska tuben!

30 mars, 2021ANNONS

Lagom till vårsolen har välkända lintotten Kalle på ikoniska tuben till Kalles Kaviar försetts med solglasögon! Den nya förpackningsdesignen ingår i ett samarbete mellan Kalles Kaviar och den svenska solglasögontillverkaren Chimi Eyewear.

Den annorlunda kaviartuben produceras i en limiterad upplaga på drygt en miljon exemplar och kommer ut i butikerna den här veckan.

”Vi vill kommunicera med en yngre målgrupp”, säger Alia Jassim, Kalles Kaviar. (Bild Orkla)

”I snart 70 år har Kalles Kaviar varit ett självklart och återkommande val på svenskarnas frukostbord, men mycket har hänt sedan dess och även Kalles har fått nya vänner och intressen. Vi vill med detta samarbete visa mer av Kalles personlighet och kommunicera med en yngre målgrupp, som tidigare inte känt sig träffad av varumärket. Det är viktigt att vara visionär, att våga inspirera och visa mod med ett sådant ikoniskt varumärke som Kalles Kaviar”, säger Alia Jassim, Brand Manager för Kalles Kaviar.

I samarbetet mellan Kalles Kaviar och Chimi Eyewear ingår förutom den tillfälliga designändringen på tuben även specialdesignade solglasögon (inspirerade av Kalles färger), en speciell kaviarkniv och en så kallad ”smörtax”. Kaviartuberna kommer att finnas ute i livsmedelsbutiker, medan de övriga produkterna säljs i Chimi Eyewears butik på Kungsgatan i Stockholm samt på företagets hemsida och på Kalles Kaviars nystartade webbshop kalles.se/shop.

”Vi älskar Kalles Kaviar och ville göra en hommage till den ikoniska svenska klassikern. Glasögonen är inspirerade av kaviartuben, både till färg och materialval, och de färgade linserna är något vi jobbat med länge och gärna ville addera. Att få styla Kalle på tuben med Chimis är absolut en stor ära”, säger Lea Ryrstam, designer på Chimi.

Över en miljon ”solglasögonstuber” kommer att finnas ute i livsmedelsbutikerna under kampanjtiden. (Bild Kalles Kaviar)

Kampanjen, som pågår mellan den 29 mars och 20 juni, kommer att rullas ut brett i digitala medier, via influencers och genom ett speciellt reklammaterial i livsmedelsbutiker runt om i hela Sverige. Bland den limiterade miljonupplagan med ”solglasögonstuber” kommer det att finnas 150 speciella Kalles Kaviar-tuber med gulddekaler – och den som köper en sådan tub vinner ett par av de specialdesignade solglasögonen i Kalles x Chimi-kollektionen.

Initiativtagare till kampanjen är kommunikationsbyrån Redgert Comms.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!