PIDA Gold Award gick till te-setet ”Lost in Senses”, utformat av en kvartett designstudenter från Nackademin. (Bild PIDA)

Lekfullt set för teälskare vann designtävlingen PIDA Sweden

24 maj, 2021ANNONS

Vinnarna i den svenska delen av BillerudKorsnäs förpacknings- och designtävling PIDA (Packaging Impact Design Award) har korats. Guldpriset PIDA Gold Award gick till ett lekfullt set för teälskare, utformat av fyra designstudenter från Nackademin.

”Det känns fantastiskt att vinna Gold Award. Vår design är färgstark och detaljrik med både matta och blanka tryck, genomskinliga paneler, pop-ups och interaktiva lösningar, som drar ögonen till sig. På ett sätt kan man säga att vår förpackning är produkten. Vi har sett att detta är ett outforskat område på marknaden och vi hittade ett hål att fylla med vår förpackningsdesign”, säger Jenny Noshi, Anna Carlén, Moa Tillbom och Martin Lilius, som är det vinnande teamet bakom bidraget ”Lost in Senses”.

Det vinnande bidraget svarar upp till årets brief som handlar om att skapa en förpackning, som väcker liv i våra sinnen.

Juryns motivering för årets PIDA Gold Award lyder:
Under hela unboxingupplevelsen hade vi ett leende på läpparna – äkta gyllene standard. Konceptet väcker liv i våra sinnen med hjälp av lekfullhet och flera lager. Efter att produkten använts kan förpackningen leva vidare och användas igen och igen. ´Lost in Senses´ är en visuell fest, som får oss att vilja resa men utan att behöva förflytta oss”.

Ytterligare tre priser delades ut i PIDA Sweden. Utmärkelsen ”Highest Level of Innovation Award” gick till förpackningslösningen ”Norgård”, ett koncept för hudvårdsprodukter, skapat av Elin Andersson, Emelie Franck och Michaela Nylén Hansson från Brobygrafiska.
Highest Level of User Friendliness Award” gick till bidraget ”Wild”, en presentförpackning för vin, skapad av Elias Wall, Sonia Hint Kindgren och Samuel Olsson från Brobygrafiska och priset ”Highest Level of Sustainability Award” vanns av Alwin Lindquist, Ella Wiles och Jennie Bergström från Mittuniversitetet med bidraget ”Deobar”, en kartongförpackning för deosticks.

Vinnarna utsågs av en namnkunnig jury, som var mycket imponerad av årets tävlande.

”Jurymedlemmarna blev väldigt imponerade av de genomtänkta och spännande koncept, som lämnats in. Vi diskuterade och debatterade tävlingsbidragen både länge och väl, innan vi kunde enas om vinnarna i varje kategori. Alla deltagarna ska vara mycket stolta över vad de åstadkommit under så extraordinära omständigheter”, säger Lasse Svärd från Grafs Kartong, juryordförande i PIDA Sweden.

PIDA Sweden var den andra av fyra deltävlingar, som nu avgjorts. Tidigare har PIDA UK/USA avgjorts (Läs HÄR) och de två sista deltävlingarna – PIDA France och PIDA Germany – avgörs inom kort. Vinnarna från de fyra deltävlingarna kommer sedan att mötas vid en Grande Finale i samband med förpackningsmässan Luxe Pack Monaco i september, då en slutlig internationell vinnare kommer att koras.

”Med PIDA vill vi driva utvecklingen inom förpackningsdesign framåt och samtidigt skapa en mötesplats för industrin och skolorna. I år firar tävlingen 16 år och intresset för PIDA växer för varje år – både från industrin och skolorna. Vad som är extra roligt är att vi år genomfört tävlingen med bidrag från USA för första gången”, säger Anders Gathu, Marketing Manager BillerudKorsnäs.

 

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!