Litauiskt företag förvärvar rättigheterna till JakeBox

PUBLICERAD: 19 mars 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Flera välkända artister och grupper har använt sig av JakeBox-förpackningen till sina skivor. Här ett exempel med svenska gruppen The Ark. Noterbart i sammahanget är att Ola Salo, frontfigur i The Ark, och JakeBox-grundaren Jakob Skarin är bröder!.|Stora globala företag har förpackat sina produkter i JakeBox-fodral. Här ett exempel från Sony Playstation.
|”Nu ska vi ge oss in i andra marknadssegment, som choklad, smycken, kosmetika och parfym”, säger Jakob Skarin.
|BOD:s produktchef Kristina Kepsnyte-Bugaitiene är optimistisk inför framtiden.

Svenska bolaget JakeBox AB meddelar att man sålt hela verksamheten med sitt unika förpackningskoncept JakeBox för CD- och DVD-skivor till företaget BOD Group i Vilnius, Litauen. All tillverkning och försäljning i Europa kommer i fortsättningen att administreras av BOD i Litauen.

”Marknaden för CD- och DVD-skivor har minskat de senaste åren, men utanför Sverige, främst i Tyskland, är CD och DVD fortfarande ett medium att räkna med”, förklarar innovatören bakom konceptet, Jakob Skarin, som också är VD på JakeBox AB.

Per Gessle berättade nyligen att Roxettes senaste album sålde i en halv miljon CD-exemplar worldwide, varav 300.000, dvs hela 60 procent, bara i Tyskland. Vi får fortfarande förfrågningar från Tyskland varje vecka”, berättar Jakob Skarin.

BOD:s produktchef Kristina Kepsnyte-Bugaitiene är också optimistisk inför framtiden.

”Branschens nedgång är inte så illa, som alla tror – det produceras fortfarande miljarder skivor årligen. Och med ett unikt koncept som JakeBox har vi möjlighet att skilja oss från mängden och ge oss en extra tillgång som leverantör”, säger Kristina Kepsnyte-Bugaitiene.

BOD, som grundades 1998 under namnet Baltic Optical Disc, är den största producenten av förinspelade CD- och DVD-skivor i de baltiska staterna. Bland kunderna finns välkända litauiska och utländska företag inom reklam och underhållning. Merparten av BOD-koncernens försäljning sker till grannländerna samt till andra EU-länder.

Att BOD nu äger rättigheterna till JakeBox-konceptet innebär dock inte att det endast är BOD-producerade skivor, som kommer att förpackas i det innovativa kartongfodralet.

”JakeBox har redan ett omfattande återförsäljarnätverk i hela Europa och vi kommer att samarbeta med dem, precis som JakeBox AB tidigare gjort”, säger Kristina Kepsnyte-Bugaitiene.

JakeBox AB:s kartongbaserade förpackningskonceptet med samma namn lanserades första gången år 2004. Sedan dess har konceptet skördat stora framgångar och vunnit flera pris för sin innovativa konstruktion och sin möjlighet till mångsidiga och skräddarsydda lösningar för förpackning och marknadsföring av CD- och DVD-skivor. Under åren har flera globala och välkända artister och varumärken använts sig av JakeBox-konceptet, bland dem namn som Rolling Stones, Simple Minds, Porsche, Volvo, Lamborghini, Sony Playstation, Philips – och till och med svenska regeringen, som 2004 presenterade budgetpropositionen  (”nådiga luntan”) på CD, förpackad i JakeBox-fodral.

JakeBox AB har de senaste åren alltmer fokuserat på kartongbaserade lösningar på presentkortsmarknaden och den satsningen kommer man att fortsätta med, nu när man inte längre har JakeBox-konceptet ”i huset”.

”Vi kommer också att gå in på andra marknadssegment, till exempel choklad, smycken, kosmetika och parfym. JakeBox AB är främst ett design- och utvecklingsföretag, vilket var vår ursprungliga avsikt. Vår tanke var inte att vara en kontinuerlig leverantör av förpackningar, men genom åren har vi byggt upp en organisation, som gjort det möjligt för oss att vara det också”, säger Jakob Skarin.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Bioplastproduktionen väntas växa med sjutton procent kommande fem år

En aktuell marknadsstudie förutspår en årlig tillväxt på 17 procent för biobaserade polymerer mellan år 2023 och år 2028.
csr

Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.
coke1

Så packar man ETT ägg effektivt

Så här i påsktider kan det vara äggstra aktuellt att visa en lösning på en smart äggförpackning. Den har utvecklats av Antalis Packaging i Storbritannien.
new-egg-box-and-packaging-awards-composition-900x600

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01