I samarbete med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI ) och en nyinspelning av sin hit ”The Burden” hjälper folkkäre artisten Magnus Carlson till att sprida budskapet om vikten av källsortering och återvinning. Magnus Carlson är den tredje artisten, efter Ebbot och Titiyo, som på det här sättet engagerar sig för att öka hushållens engagemang och kunskap kring hur gammalt kan bli nytt.
Magnus Carlsons miljöengagemang blev känt i TV-programmet ”Så mycket bättre”. Där använde han TV-underhållning för att lyfta fram sitt miljöengagemang. Hemma gör artisten sopsortering till lek och motion för familjen och på turnéer ställer han stora krav på hållbarhet.
”Jag insåg att världen inte tar slut med mig. Jag vet nu att medvetenhet och kunskap är nyckeln till att förändra beteenden och därför var det självklart för mig att engagera mig i ´Låt gammalt bli nytt´ för att fler ska förstå betydelsen av att källsortera”, säger Magnus Carlson.
Låten ”The Burden” lanserade Magnus Carlsson år 2007 och den blev en stor framgång. Nu har han gjort en helt ny inspelning som lanseras i samband med FTI-kampanjen.
”The Burden har bevisat sig hålla i längden och texten för tankarna till naturen. Den nya versionen är helt akustisk och fylld av tidlösa instrument, hållbar helt enkelt”, säger Magnus Carlson.
Den nya helt akustiska ”The Burden” ackompanjeras av Nordiska Kammarorkestern i Sundsvall och musikvideon är inspelad i Vålådalens magiska natur.
Information och kunskap finns samlat på kampanjsajten: latgammaltblinytt.nu