Kunden lägger sina pantburkar och –flaskor i den speciella Pantahemma-påsen. (Bild Returpack)

Mathem och Pantamera lanserar återvinningstjänst

29 september, 2021ANNONS

Matleverantören Mathem och Pantamera lanserar återvinningstjänsten Pantahemma, där Mathems kunder kan lämna sina pantbelagda burkar och PET-flaskor direkt vid dörren i samband med matleveranser.

Pantahemma går ut på att man som Mathem-kund köper en speciell pantpåse på Mathem.se till självkostnadspris. Påsen levereras i samband med Mathem-leveransen, och kunden lämnar den fyllda påsen vid leverans från Mathem. När panten är inlöst av Mathem adderas pantsumman till kundens Mathemskonto och kan sedan användas som betalning vid nästa matinköp.

Tjänsten Pantahemma, som startar den 30 september, är en uppgraderad version av den hantering av pantburkar och –flaskor, som Mathem tidigare erbjudit sina kunder, men som tvingats till uppehåll på grund av pandemin.

”Vi har även tidigare erbjudit våra kunder hantering av deras pant, men vi var dessvärre tvungna att pausa den tjänsten under pandemin på grund av smittorisken. Nu när samhället sakta börjar återgå till det “nya normala” är vi så glada att återigen kunna erbjuda våra kunder den här tjänsten, men på ett mycket mer förfinat och hygieniskt sätt än tidigare tack vare den nya pantpåsen. Pantahemma erbjuder våra kunder mer bekvämlighet i vardagen, men framförallt underlättar den återvinningen ytterligare för våra kunder, som på det sättet bidrar till en mer hållbar värld”, säger Johan Gertell, affärsutvecklingschef på Mathem.

Under 2019 genomfördes en pilotstudie i Göteborg av blivande tjänsten Pantahemma. Resultatet av studien blev mycket lyckat och nu – när pandemirestriktionerna i stort sett upphör – lanseras Pantahemma alltså som en fast tjänst hos Mathem. Initialt öppnar tjänsten den 30 september i Göteborg med omnejd och senare i höst även för kunder i Malmö-området. Kunder i Stockholm med omnejd kommer också att erbjudas Pantahemma-tjänsten i samband med att Mathem flyttar till sitt nya lager i Larsboda under hösten 2022.

Mathem skriver i ett pressmeddelande att e-handeln av dagligvaror med hemleverans ökade med 55 procent under år 2020 jämfört med 2019 och att Pantahemma blir ett viktigt komplement i Mathems strategi att erbjuda en så bred tjänst som möjligt.

I Pantameras uppdrag ligger att ständigt öka och förbättra tillgängligheten, att det ska vara enkelt att panta:

”För oss är det viktigt att möta ett förändrat konsumtionsbeteende, där livsmedelsinköpen via nätet ökar. Vi vill säkerställa att det är lika enkelt att panta sina burkar och PET-flaskor för dem som handlar över nätet, som det är för dem som handlar i butik”, säger Lil Berger, projektledare vid Pantamera/Returpack.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!