Vinflaskor av glas är större klimatbovar än vad konsumenterna i allmänhet tror. Det visar en ny undersökning som beställts av Systembolaget. (Bild PxHere)

Vinflaskan av glas är inte så klimatsmart som många tror

26 oktober, 2022ANNONSE

Många konsumenter och kunder hos Systembolaget tror att en vinflaska i glas är den mest klimatsmarta förpackningen – men det är helt fel visar en ny undersökning från Kantar Public, som gjorts på uppdrag av Systembolaget.

Sara Norell är chef för Sortiment, Inköp & Varuförsörjning på Systembolaget. (Bild Systembolaget)

Undersökningen visar att både PET-flaskor, metallburkar och pappersbaserade vinförpackningar är betydligt bättre för klimatet än vinflaskor i glas.

Undersökningen visar också att klimatpåverkan – i form av koldioxidutsläpp – från alla engångsflaskor med icke-mousserande vin, som säljs per år i Systembolaget, motsvarar 67.000 flygresor till Italien eller 4.500 varv runt jorden i en bensindriven bil…

”Om alla 75-centiliters engångsflaskor, eller mindre, med stilla vin som säljs på Systembolaget, byts ut mot pappförpackningar minskar CO2-utsläppen med 33.500 ton per år”, säger Sara Norell, direktör för Sortiment, Inköp & Varuförsörjning på Systembolaget.

Några fakta från undersökningen:

En glasflaska för engångsbruk har fyra gånger så stor klimatpåverkan som motsvarande mängd vin på burk, nästan tre gånger så stor som vin på PET-flaska och nästan nio gånger så stor som vin på pappförpackning. Uträkningen baseras på materialåtgången för den förpackningsstorlek med störst försäljning under 2021.
Beräkningarna av förpackningars koldioxidutsläpp gjordes 2018 och 2019 av extern part på uppdrag av finska Alko i samverkan med Systembolaget, norska Vinmonopolet och isländska Vinbudin. Klimatavtrycken omfattar tillverkningen av förpackning med förslutning och eventuell etikett.
Eftersom glasflaskors vikt varierar stort är den vikt, som använts vid uträkningen för respektive flasktyp och storlek, den viktade medianen av försäljningsvolymen under 2021. Dessa data är omvandlade till koldioxidutsläpp per liter dryck för att bli jämförbara.

Idag står förpackningarna för så mycket som en fjärdedel av Systembolagets totala klimatpåverkan och är den enskilt största delen i bolagets klimatavtryck. Systembolaget ökar hela tiden andelen hållbara produkter och förpackningar i sortimentet. Det görs tillsammans med leverantörer och producenter världen runt. Men även kunderna kan göra stor skillnad.

”Om efterfrågan på klimatsmarta förpackningar ökar kommer allt fler leverantörer att våga ställa om. För att uppnå det måste vi både öka kunskapen om vad som är klimatsmart och om de olika förpackningarnas kvalitet. Smaken på drycken är densamma oavsett förpackning, vilket många inte tror. Vi på Systembolaget arbetar därför med kunskapshöjning som en del av vårt hållbarhetsarbete”, säger Sara Norell.

Undersökningen visar också att en fjärdedel av Systembolagets kunder väljer vinflaskor av glas, när de ska servera vin på en middag, eftersom klimatsmartare förpackningar av andra material känns billiga och inte festliga.

”Gamla föreställningar måste utmanas. Vi gjorde den resan med skruvkorken. Och för bara drygt tio år sedan hade ´ekologiskt´ en stämpel om att inte hålla tillräckligt bra kvalitet. Idag är 25 procent av allt vin, som säljs på Systembolaget, ekologiskt. I vår guide ´klimatvett och etikett´ ger vi bland annat tips på hur vi alla kan bryta våra vanor”, avslutar Sara Norell.

Relaterte artikler

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!