Det är en stor samling framgångsrika varumärken som samlas i samma bolag

Nordamerikansk fusion skapar ny livsmedelsjätte

26 mars, 2015ANNONS

De nordamerikanska livsmedelsjättarna H.J. Heinz Company och Kraft Foods Group har träffat en definitiv överenskommelse om att gå samman. Samgåendet, som måste godkännas av Krafts aktieägare och av berörda konkurrensmyndigheter, skapar världens femte största och den nordamerikanska kontinentens tredje största livsmedelsföretag.

De båda bolagen skriver i ett pressmeddelande att det nya bolaget ska heta The Kraft Heinz Company och ha två huvudkontor – i Pittsburgh och i Chicago-området.

I det nya bolaget kommer det att finnas åtta varumärken, som vart och ett omsätter mer än en miljard US dollar och fem varumärken med omsättningar mellan en halv och en miljard dollar. Den nya livsmedelsjättens totala omsättning kommer att ligga på cirka 28 miljarder  dollar (ca 240 miljarder kronor).

Enligt pressmeddelandet kommer kombinationen av Krafts starka varumärken och Heinz internationella ställning att ge betydande synergier och en stark plattform för såväl organisk tillväxt som global expansion,

Fusionen beräknas vara helt genomförd under andra halvåret 2015.

Noteras bör att globala koncernen Kraft Foods för knappt tre år sedan delades upp i två separata bolag, där det ena bolaget utgjordes av Krafts nordamerikanska verksamheter. Detta bolag behöll namnet Kraft Foods och det är alltså det, som ska fusioneras med H. J. Heinz Company.
Vid uppdelningen för tre år sedan bildade de resterande Kraft-verksamheterna utanför Nordamerika (där bland andra svenska Marabou och Gevalia ingår) en ny koncern som fick namnet Mondelez International

Här kan du läsa vår artikel om uppdelningen av Kraft Foods år 2012.

 

 

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!