USA-baserade dotterbolaget Thinfilm Inc vill sälja eller licensiera ut verksamheten inom NFC-taggar, som bland annat används för marknadsföringskampanjer inom vin. sprit, kosmetika och andra konsumentprodukter. (Bild Thinfilm/LinkedIn)

Nu letar norska Thinfilm köpare till NFC-verksamheten i USA

7 oktober, 2019

Norska Thin Film Electronics (Thinfilm) uppger att man söker köpare, eller licensövertagare, till sin USA-baserade verksamhet inom NFC (Near Field Communication).
I ett uttalande säger företaget att man fortfarande har stor tilltro till NFC-tekniken och dess framtid inom konsumentengagemang, varumärkesskydd och spårning, men att marknadsutvecklingen varit väsentligt långsammare än förväntat.

Enligt uppgifter har Thinfilms amerikanska dotterbolag, Thin Film Electronics, Inc. (Thinfilm Inc), påbörjat preliminära överläggningar med potentiella partners, som är intresserade av Thinfilms NFC-taggstillverkning och dess CNECT-mjukvaruplattform i USA.

Thinfilm Inc har samtidigt meddelat att man förhandlar om lån på sammanlagt 13,2 miljoner US-dollar (ca 130 miljoner kronor), som ska användas för att styra bort från NFC-verksamheten i USA och istället rikta in sig på den San José-baserade verksamheten inom produktion av tryckt roll-to-roll elektronik (R2R). Detta innebär att Thinfilm ändrar strategi jämfört med det uttalande man gjorde tidigare i år, då man meddelade att man hade för avsikt att fokusera på NFC-marknaden och minska investeringarna i R2R-verksamheten i kaliforniska San José.

Flera tecken och uppgifter tyder på att Thinfilm blöder ekonomiskt och att man nu måste ta krafttag för att vända den negativa trenden och konsolidera verksamheten. Intäkterna för första halvåret i år uppges ha sjunkit med 35 procent och tidigare beslutade besparingsåtgärder på 20 miljoner dollar har kompletterats med åtgärder som ska spara in ytterligare 15 miljoner dollar.

Sedan tidigare har Thinfilm dragit ner på sin svenska verksamhet och bland annat sålt den tryckpress i Linköping, som använts för produktion av NFC-taggar på plast och andra substrat. Produktionen på pressen övertogs av företaget Consensum Production AB, som nyligen förvärvades av kanadensiska Ynvisible Interactive. Tryckpressen ska, som vi tidigare meddelat, nu användas för kontraktstillverkning av tryckt elektronik (läs HÄR).

Jerry Pettersson
About the author

Redaktör
jp.press@comhem.se

Relaterade artiklar