Nu kräver Svensk Handel att skatten på plastpåsar rivs upp

PUBLICERAD: 1 juni 2020
UPPDATERAD: 25 januari

”Det är skandal att regering och riksdag fattat ett beslut om skatt på felaktiga grunder”, säger Svensk Handels näringspolitiska chef Mats Hedenström. (Bild Svensk Handel)

Beslutet att införa en skatt på plastbärkassar fattades på felaktiga grunder. Nya siffror från Naturvårdsverket visar att svenskarnas plastpåseanvändning, tvärt om mot vad som tidigare redovisats, redan år 2017 låg under EU:s mål. Svensk Handel kräver nu att regeringen river upp skatten omedelbart.

En månad efter att regeringens skatt på plastbärkassar införts i den svenska handeln visar nya, korrigerade siffror från Naturvårdsverket att myndigheten under flera år rapporterat in felaktiga och för höga siffror om den svenska användningen av plastbärkassar.

”Att riksdag och regering fattat beslut på felaktig grund är inget annat än en skandal, som dessutom allvarligt skadar förtroendet för den svenska miljöpolitiken. Finansmarknadsminister Per Bolund måste ge ett svar på hur detta kunnat gå till”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

De nya siffrorna från Naturvårdsverket visar att användningen av plastpåsar år 2017 låg på 83 påsar per person, 2018 var siffran 77. Detta är avsevärt lägre än de 114 (år 2017) och 102 (år 2018) påsar som tidigare kommunicerats. Svenskarnas användning av plastbärkassar minskade år 2019 ytterligare, till 74 påsar, vilket är 16 påsar under EU:s mål om en användning om max 90 påsar per person till utgången av 2019.

Svensk Handel startade redan år 2017 ett arbete tillsammans med medlemsföretagen för att minska den onödiga användningen av plastbärkassar. Butiker började ta betalt för påsen och informera kunderna att tänka till en gång extra innan de tar en påse. Effekter som gav resultat.

”Regeringen har förlitat sig mer på känslor än på fakta, när de straffbeskattar plastbärkassar av förnybart material och tvingar konsumenterna till alternativ som rent av är sämre miljömässigt. Papperspåsarna saknar alternativanvändning och tygkassen måste användas flera hundra gånger för att uppnå någon miljöeffekt. Det är värsta sortens symbolpolitik”, säger Mats Hedenström.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Bioplastproduktionen väntas växa med sjutton procent kommande fem år

En aktuell marknadsstudie förutspår en årlig tillväxt på 17 procent för biobaserade polymerer mellan år 2023 och år 2028.
csr

Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.
coke1

Så packar man ETT ägg effektivt

Så här i påsktider kan det vara äggstra aktuellt att visa en lösning på en smart äggförpackning. Den har utvecklats av Antalis Packaging i Storbritannien.
new-egg-box-and-packaging-awards-composition-900x600

Allt fler robotar automatiserar skärborden

På den nyligen avslutade Fespamässan i Amsterdam visade det schweiziska företaget Zünd både nuvarande och framtida skärbordslösningar där robotar spelar en viktig roll.
zund-fespa_01