Kakaoprodukterna med de klassiska ögonen har fått ny förpackningsdesign – men ögonen från 1955 finns förstås kvar... (Bild Fazer)

Ny design för ikonisk kakao – men ögonen blir förstås kvar

15 oktober, 2021ANNONS

Klassiska kakaoprodukten Ögon® Cacao har fått ny förpackningsdesign – men ögonen är förstås kvar! Ögon Cacao började säljas i Sverige redan 1899 (!) och fick sitt namn och den klassiska ögon-symbolen några år senare.

1955 skapade designern Olle Eksell de välkända ögonen, som används än idag, och som är ett starkt varumärke som återfinns i många svenska hem. Sedan 1950-talet har förpackningens utseende varierat och i dagarna presenteras den senaste förnyade förpackningsdesignen i butikernas bakhyllor.

Kort Ögon®-historia

Varumärket skapades av Malmöföretaget Mazetti och förekom första gången i annonser år 1904, Samtidigt började man också sälja kakaon i förseglade påsar. Ögonen i annonserna kom att förknippas med kakaon och något eller några år senare började Mazetti även använda ögonen på förpackningarna med kakao.
Under de första åren hade ögonen ett mycket varierat utseende. De äldsta var naturalistiskt utformade ögon, men blev alltmer stiliserade när kakaon började säljas i plåtburkar på 30-talet.
Den nuvarande logotypen skapades 1955 av designern Olle Eksell och blev från årsskiftet 1956-1957 firmamärke för hela Mazetti. 
Mazetti köptes av Fazer 1975, och i samband med köpet blev ögonen varumärke för Fazers sortiment av hushållsprodukter.
(Källa Wikipedia)

Fazer, som äger det registrerade varumärket Ögon, skriver i en pressrelease att Ögon-produkternas förnyade förpackningsdesign bevarar den välkända logotypen med ögonen samtidigt som förpackningarna får ett mer enhetligt och stilrent utseende där användningsområdena förtydligas med inspirerande bilder. De karaktäristiska ögonen förblir helt intakta, men har fått ta mer plats på samtliga förpackningar.

”Vi förnyar förpackningarnas utseende och efter att ha utvärderat och konsumenttestat olika designspår känns det väldigt kul att nu äntligen få se Ögon-produkternas nya uttryck i butik. Vi hoppas att alla bakentusiaster blir lika förtjusta i designen som vi är och får inspiration i bakhyllan”, säger Pernilla Jansson, Brand Manager.

Samtidigt med den nya designen har Fazer bytt namn på chokladprodukten Ögon Block, som nu heter Ögon Dekor. Namnbytet görs för att ytterligare förstärka användningsområdet för produkten och särskilja den från Ögon Bakchoklad. Förutom till klassisk kakaodryck – uppskattad och välbekant för generationer av svenskar – så används Ögon-produkterna som smaksättare och ingrediens i desserter och bakverk och vid matlagning.

Fazer noterar i pressmeddelandet att såväl varumärket Ögon som logotypen med ögonen är registrerade varumärken.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!