Ny storkund för Micvac på den japanska marknaden

PUBLICERAD: 21 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Japanska Konan Foods lanserar nu en  serie kylda färdigrätter|tillagade och förpackade enligt svenska Micvac-metoden.

Svenska Micvac, med sitt unika tillagnings- och förpackningskoncept för färdigmat, har fått ännu en betydande kund i Japan. Det är samarbetet med japanska multikoncernen DNP (Dai Nippon Printing Co. Ltd.) som nu resulterat i att ett andra stort japanskt livsmedelsföretag – Konan Foods Co. Ltd. – installerat en produktions- och förpackningslinje från Micvac. Konan lanserar nu under våren en serie av kylda färdigrätter, tillagade och förpackade enligt Micvacs patenterade teknik.

”Den japanska marknaden har verkligen tagit till sig Micvacs koncept. Konsumenterna tycker om smaken och kvaliteten på rätterna och producenterna gillar den långa hyllivslängden, som möjliggör smidig produktion och effektiv logistik”, säger Hirokazu Kushioka, chef för det speciella Micvac-teamet hos DNP.

Micvac och DNP startade sitt samarbete under år 2010. Intresset för högkvalitativt kylda färdigrätter, som är kundvänligt förpackade och har längre hållbarhet, är stort, liksom marknadspotentialen, inte minst i Japan.

Det första konkreta resultatet av samarbetet mellan Micvac och DNP kom 2013, då  en av de ledande japanska livsmedelsproducenterna – Fujicco Co. Ltd – började använda MicVac-metoden för att tillaga och förpacka en serie färdigrätter under det japanska namnet Oissina!.

Och nu är det alltså dags för den andra japanska storkunden att anamma Micvacs koncept. Konan Foods lanserar nu sex färdigrätter på den japanska marknaden under varumärket Barmeshi. Rätterna, som är speciellt utvalda för att passa de japanska konsumenterna, kommer att finnas i servicebutiker och utvalda stormarknader runt om i Japan.

”Jag är verkligen glad över Micvacs utveckling på den japanska marknaden. Det är en kvalitetsdriven marknad och vi är glada att Micvac kan leva upp till dessa normer”, säger Micvacs VD Håkan Pettersson.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx