Tillväxt med 4,2 % i oktober för den svenska dagligvaruhandeln

PUBLICERAD: 18 november 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Oktober månad innebar att den svenska dagligvaruhandeln växte med sammanlagt 4,2 procent. (Bild Svensk Dagligvaruhandel)|

Försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln ökade totalt med 4,2 procent under oktober 2019 jämfört med samma månad föregående år. Butiksförsäljningen ökade med 4,0 procent och e-handeln med 12,5 procent. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

”Det fjärde kvartalet inleddes starkt”, säger Daniel Liljeberg. (Bild Svensk Dagligvaruhandel)

”Det fjärde kvartalet inleddes starkt även om en kalendereffekt bidrog med 0,5 procentenheter till den goda tillväxten”, säger Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

De senaste tolv månaderna har dagligvaruhandeln vuxit med 2,9 procent. Samtidigt har befolkningen vuxit med cirka en procent och inflationen på livsmedel och alkoholfria drycker varit 2,7 procent. Dagligvaruhandelns försäljning växer alltså något långsammare än vad befolkningen och prisutvecklingen pekar mot, vilket talar för förändrade beteendemönster hos hushållen.

E-handeln visade klart lägre tillväxttakt än vanligtvis och växte med 12,5 procent.

”E-handeln med mat befinner sig fortfarande i sin linda och står än så länge för en mindre del av den totala dagligvaruhandeln, där marknaden håller på att sätta sig och det sker en del in- och utträden, vilket gör att fluktuationer förekommer”, säger Daniel Liljeberg.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Treform testar havsplast med perfekt resultat

Treform i Landskrona sjösätter ett nytt projekt och testar "havsplast".
beach

Great Earth först på marknaden med fiberbaserad förslutning från BOC

Nu kommersialiseras Blue Ocean Closures intressanta skruvförslutningar baserade på fiber. Sverigebaserade Great Earth är första kund.
GEBOC-product1-1024x683-1000x1400x

Konica Minolta och Fujifilm ingår strategisk allians?

Konica Minolta och Fujifilm Business Innovation Corp. meddelar att de har undertecknat ett samförståndsavtal för att utforska möjligheter för en strategisk allians.
fuji-konicax

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x