”Förpackningsbranschen är hungrig efter att ses och visa upp sina nyheter”, säger Daniel Wahlgren, mässansvarig för Packnorth, vars hemsida (https://www.packnorth.se) nu finns på nätet. (Bild Claes Nordström)

Packnorth ger branschfolket möjlighet att ses på distans

15 mars, 2021ANNONS

10 – 12 maj är det dags för Packnorth – en digital nordisk mässa under tre dagar, som riktar in sig på hela förpackningsbranschen.

Daniel Wahlgren, mässansvarig för Packnorth, ser ett stort intresse för mässan både från utställare och besökare.
”Vi siktar på strax över 5.000 besökare, men det finns så klart ingen övre begränsning på antalet deltagare”, säger han.

Systermässan Sign&Print Connect hade sin debut 9 – 11 februari i år. Enligt arrangören blev det succé direkt med över 3.500 besökare och ett 40-tal utställare. Den digitala mässan ämnad för den grafiska industrin bjöd på presentationer och världsnyheter – sammanlagt 558 produktnyheter – för bland annat skyltar och storformat, tryck, print och efterbehandling.

Nu tas konceptet vidare med en digital mässa för hela förpackningsindustrin. 10 – 12 maj arrangeras Packnorth av AGI Publishing house och Pack Sweden.

Täcker in hela förpackningskedjan
Packnorth samlar tillverkare, återförsäljare och leverantörer inom förpackningsdesign, material, utrustning, teknik samt automations- och logistiklösningar. Mässan tar sikte på att ge besökarna de senaste innovationerna inom hela förpackningskedjan.

Daniel Wahlgren, mässansvarig, säger att mässan är ett ypperligt tillfälle för förpackningsindustrin att träffas, när det fysiska mötet inte är möjligt i större skala. Samtidigt poängterar han att ingen i dagsläget vet hur länge vi kommer att dras med dessa osäkra tider (läs Covid-19-pandemin). Han säger att Packnorth blir en samlingsplats för hela förpackningsindustrin:

”I stället för att bara kommunicera i sina egna kanaler och sitt befintliga nätverk får företag nu en riktig chans att nå ut till nya potentiella kunder”, säger Daniel Wahlgren.

Digitalt – utan begränsningar
Han säger att en övergång håller på att ske från fysiska mässor och event till digitala. Det sker kanske inte över något år, men hur ser det ut om fem år? Om tio år? En sak är säker, den pågående pandemin har snabbat på det hela.

”Med vårt kontaktnätverk når vi alla besökare som normalt kommer till de fysiska mässorna, och mer därtill. Det fina är att vi alla inte blir begränsade geografiskt. Folk behöver inte resa till storstäderna för att vara med. Det blir enkelt för företag att visa upp sina nyheter och vad de är bra på, oberoende av om de befinner sig i Sverige eller något annat nordiskt land”.

Hur är intresset för mässan?
”Mycket bra, branschen är hungrig efter att ses och visa upp sina nyheter. Digitalt är en väg som andra evenemang också har gått mot – detta tillsammans med lite efterforskning har gjort oss säkra på att vi är på rätt spår”.

”Vår förväntan är att vi kommer att få tusentals besökare. Vi siktar på strax över 5 000 besökare, men det finns så klart ingen övre begränsning på antalet deltagare”.

Varför ska man besöka mässan?
”Du får möjlighet att träffa massor av aktörer i förpackningsindustrin på ett Corona-säkert sätt. Det blir spännande live-presentationer från medverkande organisationer och utställare. Det senaste i produktväg och fokus på förpackningsfrågor, som genomsyrar branschen; miljö, hållbarhet, materialval och automation. Allt på ett och samma ställe. Och framför allt får du chansen att möta människor – ta personlig kontakt med företagens experter inom det du är intresserad av – precis som i en vanlig fysisk mässmonter”.

Hur ser mässans plattform ut?
”Vi har tagit fokus på användarvänlighet för både utställare och mässbesökare. Utställarföretagen kan lätt navigera och manövrera över sin egen montersida. Beroende på vilken paketlösning du har valt, så kan du ladda upp produkter och produktbeskrivningar, genomföra live-presentationer, och enkelt få potentiella och nyfikna kunder att nå just dig.

Registreringen till mässan är gratis för besökare.

Text: Claes Nordström

About the author

Redaktör
jp.press@jppa.one

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!