Det digitala skärbordet Duplo PFi Blade. (Bild Pressbild)

Packnorth: Quadient visar smarta lösningar på mässan

7 april, 2021ANNONS

Quadient intar digitala förpackningsmässan Packnorth med ett digitalt skärbord för produktion av förpackningar och etiketter i mindre serier och en automatisk förpackningsmaskin som skapar kartonger anpassade för dess innehåll. De visar också en modulbyggd sorteringslösning för att hantera paket och försändelser.

Quadient ställer ut på Packnorth-mässan 10 – 12 maj. Företaget, som tidigare gick under namnet Neopost, är för många kända som en tillverkare och leverantör av grafiska efterbehandlingsmaskiner. Men de erbjuder också andra lösningar, bland annat för företag i förpackningsbranschen.

”Vi på Quadient ser förpackningstillverkning och pakethantering som ett viktigt område nu och framöver. Vi har en bredd i vårt erbjudande av lösningar inom just detta område”, säger marknadschef David Wikman.

På mässan ställer de ut det digitala skärbordet Duplo PFi Blade för skärning, toppstansning och bigning av förpackningar och etiketter i mindre serier. Skärbordet klarar en bred variation av format och applikationer, enligt David Wikman.

Den automatiska förpackningsmaskinen Quadient CVP demonstreras på Packnorth-mässan 10 – 12 maj. (Bild Pressbild)

Det blir också demonstrationer av en automatisk förpackningsmaskin, Quadient CVP. Den kan skapa kartongförpackningar anpassade till innehållets storlek – det som ska förpackas. David Wikman säger att fördelarna med maskinen är att det blir mindre luft i paketen samtidigt som den eliminerar behovet av förpackningsmaterial.

Vidare ställer Quadient ut sorteringslösningen Isisort.

”Det är en modulbyggd sorteringslösning som hanterar olika format av paket och försändelser. Den effektiviserar distributionen av försändelser och reducerar interna kostnader och skapar nya värdekedjor i företag.”

När vi frågar David Wikman om hur upplägget blir för Quadient under de tre mässdagarna säger han att de kommer att satsa på att hålla inspirerande och interaktiva presentationer och produktdemonstrationer två gånger om dagen av de tre olika lösningarna med efterföljande diskussioner i grupprum.

Quadients marknadschef David Wikman. (Bild Pressbild)

”Presentationerna kommer hållas av vår produktspecialister både i produktion hos kund och från våra democenter, i vissa presentationer kommer vi bjuda in befintliga kunder att berätta hur och varför de använder vår lösning. I så kallade ´breakout rooms´ kommer vi skapa en öppen diskussion med möjlighet till att ställa frågor på lokalt språk. Vi kommer således ha representanter från respektive nordiskt land samt även tekniska specialister från både Duplo och Quadient, detta för att skapa de bästa förutsättningarna till en bra dialog och möjliggöra svar på alla tänkbara frågor.”

”Det kommer utöver dessa publika event även finnas möjlighet att boka upp separata virtuella möten med oss.”

Vad blir Quadients fokus under innevarande år?

”Vårt fokus ligger i att fortsätta utveckla våra erbjudanden inom förpackning, distribution och efterbehandling samt fortsätta leverera hög grad av service och funktion till våra kunder över hela landet.”

Text: Claes Nordström

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!