”Med kommande globala lanseringar känns det rätt att byta till ett internationellt mer gångbart namn”, säger VD Suwar Mert, som tillsammans med sin syster Berfin Mert (vice VD) har grundat företaget. (Bild Bower)

PantaPå blir Bower och satsar på en internationell lansering

13 januari, 2021

Det svenska pantsystemet PantaPå byter namn och visuell identitet för att lanseras utomlands. Företagets nya namn är ”Bower” – ett namn som inspirerats av den australiensiska fågeln ”bowerbird”, vars hanar är kända för att samla ”skräp” för att imponera på honor..!

Affärsidén bakom PantaPå är att göra alla förpackningar, som ha en streckkod, pantbara. Systemet bygger på en app, som gör det möjligt att via en smart telefon panta alla sådana förpackningar vid helt vanliga återvinningsstationer. Flera stora och globala konsumentvaruföretag har redan anslutit sig till systemet och visionen är att alla konsumentförpackningar inom kort ska gå att panta.

Den nya loggan visar en stiliserade silhuett av en bowerbird.

Nu väljer bolaget att byta namn och visuell identitet för att kunna expandera globalt. Den nya logotypen är även den inspirerad av bower-fågeln och har en stiliserad silhuett av en bowerbird.

”Namnet PantaPå har varit en fantastisk grund att stå på, det fungerar väldigt bra lokalt och tillsammans med våra anslutna varumärken har vi lyckats skapa tyngd i etablissemanget på den svenska marknaden. I och med kommande globala lanseringar känns det däremot helt rätt att hitta ett namn, som är mer internationellt gångbart”, säger Suwar Mert, grundare av och VD för PantaPå/Bower.

Bowerbird
Bowerbirds utgör familjen lövsalsfåglar (Ptilonorhynchidae). Familjen består av 20 arter och finns i Australien och Nya Guinea.
Fåglarnas unika uppvaktningsbeteende innebär att hanarna bygger en ”lövsal” (eng. bower) av växter och dekorerar den och dess omgivning med pinnar samt färgglada föremål och ”skräppartiklar” för att locka till sig en hona. (Bild och info Wikipedia)

Med sina 170.000 + appanvändare har PantaPå/Bower sedan starten år 2016 återvunnit över fem miljoner förpackningar och besparat miljön på över 300 ton koldioxidutsläpp. Under år 2021 siktar bolaget nu på att etablera det unika svenska pantsystemet till fler länder. Först ut blir Norge, som sedan följs av de övriga nordiska länderna.

”Vi hoppas kunna kapitalisera på den solida trovärdighet, som vi byggt upp i namnet PantaPå och ta med oss det till det nya varumärket Bower. Förutom ny logga samt en del nya färger och former är allting som vanligt: Man pantar med mobilen och blir belönad. Det kommer bli bra!”, säger Suwar Mert.

Bland företag och varumärken, som redan är anslutna till pantsystemet, kan nämnas Grumme, YES, Via, Neutral, Seventh Generation, Skogaholm, Beiersdorf (Nivea), Björn Axén, Apoteket AB och Capao (säljs i USA).

Information om hur pantsystemet fungerar finns HÄR.

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!