Den här innovativa franska kryddförpackningen tog hem slutsegern i PIDA 2021. (Bild BillerudKorsnäs)

PIDA 2022 söker förpackningar som hyllar “det vilda livet”

13 maj, 2022ANNONS

It’s a Wild Life!” är temat för årets upplaga av BillerudKorsnäs förpackningsdesigntävling PIDA där 350 designelever från sju länder gör sitt bästa för att inspirera och imponera med egna tolkningar av vad förpackningsdesign kan lära av naturen.

Tanken bakom årets tema är att designeleverna ska hitta egna sätt att använda sig av de vackra och sinnrika lösningar, som finns överallt i naturen när det gäller former, mönster, funktioner och hållbarhet.

”It’s a Wild Life! är ett tema som uppmuntrar deltagarna att utforska naturens egen uppfinningsrikedom”, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard på BillerudKorsnäs.

BillerudKorsnäs skriver i ett pressmeddelande att PIDA lyfter fram unga, nytänkande talanger för att främja hela förpackningsindustrins utveckling. Det är ett viktigt led i BillerudKorsnäs mission att utmana konventionella förpackningar för en hållbar framtid – med hjälp av morgondagens designers.

”PIDA har rört om i förpackningsgrytan!”, säger Lena Dahlberg, BillerudKorsnäs. (Bild LinkedIn)

”Vi skapade PIDA för att röra om i grytan och utmana inom förpackningsbranschen. Och det har vi verkligen lyckats med! PIDA är en frisk fläkt för hela branschen, och eleverna överträffar sig själva år efter år”, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs.

PIDA eller Packaging Impact Design Award som är det fullständiga namnet har sedan starten år 2005 engagerat tusentals designelever över hela världen, och såväl intresset som deltagarlistan fortsätter att växa. I fjol fick Frankrike, Tyskland, Sverige och Storbritannien sällskap av USA – och i år välkomnar BillerudKorsnäs även unga designers från Österrike, Belgien och Kina (även om Kinas PIDA-event tyvärr är inställt på grund av covid-läget i Shanghai…).

BillerudKorsnäs arrangerar fem lokala PIDA-deltävlingar med de deltagande länderna under maj och juni och den stora finalen avgörs i samband med den prestigefyllda förpackningsmässan Luxe Pack Monaco i oktober.

I PIDA tävlar designeleverna tävlar i fyra kategorier: Sustainability, User Friendliness, Innovation och PIDA Gold Award och i den stora Grand Finale vid Luxe Pack Monaco den 3 oktober gör sedan de fem Gold Award-vinnarna från respektive event upp om förstaplatsen.

BillerudKorsnäs skriver att PIDA 2022 hålls och kan följas online vilket gör det enklare än tidigare att ta del av de spännande eventen.

Mer om PIDA 2022 och registrering för den som vill följa PIDA online finns HÄR!

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!