Eftertraktade priset Gold Award gick till ”Bite Botanical Bitters”, designad av en trio elever från Brobygrafiska i Sunne. (Bild PIDA)

PIDA Sweden 2022 är avgjord: toppriset till Brobygrafiska

20 maj, 2022ANNONS

En trio designelever från Brobygrafiska i Sunne vann det mest eftertraktade priset Gold Award när den svenska etappen av BillerudKorsnäs förpackningsdesigntävling PIDA 2022 (Packaging Impact Design Award) nyligen avgjordes.

Varje år har PIDA en speciell ”brief” – ett motto som de deltagande designstudenterna ska utgå från och inspireras av, när de skapar sina alster. I år är mottot ”It’s a Wild Life” och studenterna uppmuntras att ta inspiration från naturen och förädla sina idéer till innovativa förpackningskoncept.

En glad guldvinnartrio från Brobygrafiska.(Bild pressbild)

Trion, som vann åtråvärda Gold Award, bestod av Herman Rydholm, Sofi Hansson och Julia Abrahamsson och deras bidrag ”Bite Botanical Bitters” var inspirerad av den köttätande växten Venus flugfälla! Förpackningen, som innehåller en samling smaksättare för drinkblandning, imponerade stort på juryn genom sin färg och form.

Detta var häftigt. Det är lekfullt och sprudlande, med färg och form som verkligen fångar vår uppmärksamhet. Väldigt snyggt utvecklat ifrån inspirationskälla till en helt unik förpackning”, var juryns motivering.

Den köttätande växten Venus flugfälla, som inspirerade till den guldvinnande förpackningen… (Bild Plantagen)

”Vi är helt chockade. Det var riktigt överraskande. Vi hade från början tänkt att jobba med en pyramidform, men den blev lite färglös. Så vi ändrade oss. Vi kom att tänka på Venus flugfälla och den har både form och färg”, säger Herman Rydholm, en av de lyckliga i vinnartrion.

Fler priser:

Utöver PIDA Gold Award delades tre andra priser ut – för Innovation, User Friendliness och Sustainability. De vinnande bidragen utsågs av en jury av etablerade branschspecialister, som alla var djupt imponerade av den genomgående höga kvaliteten och därför fann det riktig utmanande att enas om vinnarna.

Priset för Highest Level of Innovation gick till ”Armardillo” – en armadillo-inspirerad solskyddsförpackning, designad av Moa Nilsson, Kristin Tebelius och Jenny Malmefeldt från Brobygrafiska. Juryn uppskattade den “imponerande tolkningen av briefen. Detaljrikt utförande i högsta klass ger ett resultat som är iögonfallande vackert.

Anja Jarochenko och Linnea Byström från Linköpings universitet vann priset Highest Level of User Friendliness. Deras bidrag “Fýri” prisades av juryn för både mångsidighet och intuitiv design – ”ett koncept som passar många produkter.” Lösningen var en justerbar förpackning med tranbär- och lingonkex.

Priset Highest Level of Sustainability gick till “Bareo”, en förpackning för potatischips som håller smaken länge. Juryns motivering löd: ”Det här är en riktig problemlösare, och ett självskrivet alternativ till plast eller metall.” Designteamet från Mittuniversitetet bestod av Fady Tuma och Teo Simsson.

Liksom tidigare år avgörs PIODA i ett antal deltävlingar med deltagande av flera länder. I år är ledande universitet och högskolor för design i Belgien, Frankrike, Kina, Storbritannien, Sverige, Tyskland, USA och Österrike inbjudna till tävlingen. Vinnarna av Gold Award i de olika deltävlingarna tävlar sedan i en ”Grand Final”, som avgörs i samband med förpackningsmässan Luxe Pack i Monaco i oktober. (Läs mer HÄR!)

”Det är fantastiskt att få se så här genomtänkta och kreativa förpackningslösningar. Här tävlar morgondagens designers som kommer att skapa morgondagens varumärken, och vi är väldigt stolta över att vara en del av deras resa”, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard, BillerudKorsnäs.

About the author

Redaktör
jp.press@jppa.one

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!