Yakult Korea lanserar ett drickfärdigt hälsote och en drickfärdig grönsakssoppa i Ecoleans aseptiska förpackningslösning Ecolean® Air Aseptic. (Bild Ecolean)

Premiär för svenska Ecolean på koreanska dryckesmarknaden

6 mars, 2020

Koreanska livsmedelsföretaget Yakult Korea förpackar två hälsodrycker i svenska Ecoleans aseptiska lättviksförpackning Ecolean® Air Aseptic. De två hälsodryckerna är Yakults första aseptiska produkter och markerar Ecoleans första lansering i Sydkorea.

”Ecolean-förpackningarna passar oss perfekt, eftersom de är lätta och flexibla men ändå extremt hållbara. Vi har redan sett ett stort intresse från konsumenterna”, säger Yakult Koreas marknadschef Jeonghyeon Hong.

Företaget Yakult är en väletablerad global tillverkare av livsmedel och drycker, med marknader speciellt i Asien och Oceanien. De drycker, som nu lanserats av Yakult Korea, markerar en övergång till det aseptiska segmentet för Yakult. En av dryckerna – ett drickfärdigt te under varumärket Hyfresh – är utvecklat av koreanska Pyunkang Medical Institute och förpackas i Ecolean® Air Aseptic 125ml-förpackning. Den andra produkten – också under varumärket Hyfresh – är drickfärdig krämig grönsakssoppa, som förpackas i Ecolean® Air Aseptic 200 ml.

Yakult erbjuder sina produkter bland annat genom så kallade ”sales ladies” som verkar ute på gator och via ”dörr-till-dörr”-försäljning. På bilden en Yakult-lady från Japan. (Bild Yakult)

”Detta är Ecoleans första lansering i Korea och vi ser fram emot att visa konsumenterna fördelarna med våra lätta förpackningar. Varumärkesägare, som använder våra lättviktsförpackningar, rapporterar inte bara kostnadsbesparingar utan också en förbättrad miljöprofil och varumärkesimage bland andra fördelar”, säger Johnny Sajland, Global Sales Director, Ecolean.

Yakult Koreas Ecolean-förpackade hälsodrycker finns tillgängliga via e-handel, men kommer också att presenteras för de sydkoreanska konsumenterna via Yakults populära ”sales ladies” – speciellt utbildade kvinnliga försäljare, som erbjuder produkterna genom gatu- och ”dörr-till-dörr”-försäljning! Enligt uppgift finns det inte mindre än 12.000 ”sales ladies”, som på detta sätt säljer Yakults produkter i Sydkorea, och på Yakults alla marknader finns det sammanlagt 80.000 ”sales ladies”!

Relaterade artiklar

Hänger du med i förpackningsbranchen?
Få vårt nyhetsbrev GRATIS!
Registrera dig!